Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er moms stikprøve kontrol ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Oct 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminobruger

Jeg er blevet udtaget til moms stilprøve kontro.

1. Hvad er det og hvad betyder det ?

2. Hvad skal jeg have klar ?

3. Er der noget jeg derudover skal forberede mig på?

Jeg glæder mig til, at høre fra jer.

Hilsen Nadjia

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 19:22

Det betyder at de kommer og kigger på bilag

Det betyder også at der skal være orden i tingene. En stikprøve er kun nogle få bilag, men hvis de finder fejl så kan det blive til mange bilag. 

Hvis de ikke har skrevet noget om hvad du skal have klar så ordnes det når de ankommer.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

jeg mener det mest sandsynlige er, at ordet stikprøve kontrol i den sammenhæng (det er det i alle fald når vi taler skat eller kontrol af arbejdssikkerhed osv) - betyder, at du ikke er udvalgt fordi de har mistanke, men - du er udvalgt helt vilkårligt blandt en række virksomheder

Det er vist lidt mere avanceret, opbygget så stikprøvekontrollen sikrer god fordelingen mellem virksomhedstyper, størrelse o.l.

Hvis jeg har ret i det, så betyder det, at du bør have dit regnskab hjemme på dagen med alle bilag klar for de sidste 5 år i princippet. Du bør også, hvis du i bogføringen har mulighed for det, printe en momsspecifikation for i år eller i alle fald være klart til at kunne det

Endeligt vil det være en fordel at ha dit regnskab elektronisk tilgængeligt.

Har du revisor på eller en bogholder der fører ting for dig, bør du absolut høre denne, om han/hun vil være tilstede under kontrollen

De går næppe som udgangspunkt alt igennem, men vil sikkert dels udføre ren stikprøve også hos dig, d.v.s. tage helt tilfældigt valgte bilag til kontrol men lur mig om ikke også de ser om der kunne være noget der stak i øjnene, ex en undertøjs webshop som har købt 4 nye dæk til en Porche 911 og trukket den fra

De vil givet også se på evt. import/export, at den er korrekt momsført - eu ydelses og varemoms, listeangivelse osv - men igen, hvis det er mange bilag, sikkert koncentrere sig på principperne.

Se dette var bare mit gæt, ud fra at jeg som leder i større A/S tidligere ved hvad de kiggede efter hos told, skat og moms, når de udvalgte os til stikprøve, så vent og se om andre har haft det tættere på - og mere for nyligt - mit seneste er 10 år gammelt

Har du lavet alt korrekt - og i alle fald som udgangspunkt gjort dig umage for at det skal være sådan - bliver du ikke smidt i fængsel for en enkelt skrivefejlBig Smile og i så fald kan du tage det helt roligt.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)