Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring - Finansbilag - ??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har lige købt e-conomic og skal til at taste gamle bilag ind, men er ikke helt sikker på hvordan.

1) En kvitering på f.eks. en indkøbt computer, købt kontant via dankort i El-giganten, har jeg blot oprettet som et "Finansbilag"
Debiteret på konto 3604 (EDB-udgifter/ software) og valgt I25 (Indgående/Købsmoms)
krediteret 3.999 på konto 5820 (Bankkonto)
slut.

Er dette måden at gøre det på????

Eller skal jeg gå ind og oprette en kreditorfaktura, hvor jeg krediterer konto 6800 (kreditorer)
og debiterer konto 3604 (EDB-udgifter/ software) og valgt I25 (Indgående/Købsmoms).
Hvorefter jeg går ind og laver en kreditorindbetaling, hvor jeg kreditere 3.999 på konto 5820 (Bankkonto)
og debiterer konto 6800 (kreditorer)

Jeg vil jo helst det første, da det er lidt hurtigere... men hvad er rigtigt,

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:41
lefa2206:

Hej Aminoer.

Jeg har lige købt e-conomic og skal til at taste gamle bilag ind, men er ikke helt sikker på hvordan.

1) En kvitering på f.eks. en indkøbt computer, købt kontant via dankort i El-giganten, har jeg blot oprettet som et "Finansbilag"
Debiteret på konto 3604 (EDB-udgifter/ software) og valgt I25 (Indgående/Købsmoms)
krediteret 3.999 på konto 5820 (Bankkonto)
slut.

Er dette måden at gøre det på????

Eller skal jeg gå ind og oprette en kreditorfaktura, hvor jeg krediterer konto 6800 (kreditorer)
og debiterer konto 3604 (EDB-udgifter/ software) og valgt I25 (Indgående/Købsmoms).
Hvorefter jeg går ind og laver en kreditorindbetaling, hvor jeg kreditere 3.999 på konto 5820 (Bankkonto)
og debiterer konto 6800 (kreditorer)

Jeg vil jo helst det første, da det er lidt hurtigere... men hvad er rigtigt,

Når du køber og betaler direkte kontant, er der ingen grund til og lade det køre over kreditorer/-modul.
Når du kommer rigtigt igang og får overblik over hvilke udgifter, som kommer igen, kan du oprette de enkelte kreditorer som særskilte kreditorer - derved kan du holde styr på hvor meget du handler med dine faste kreditorer. Herudover er det kun relevant for dig, at anvende kreditorerne når du betaler senere end varens/ ydelsens leveringstidspunkt.

Bemærk! Hvis du anvender computeren eller fx. Telefon privat (bliver beskattet af fri telefon), så kan du kun fratrække en andel af momsen svarende til dit erhvervsmæssige anvendelse heraf!

Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 17:09

Du kan i teorien benytte dig af begge metoder.

Hvis du regner med at handle hos Elgiganten i den nærmeste fremtid kan du bruge metode2, hvis ikke så bør du tage metode1 så er den nemlig hurtig overstået..

Tilmeldt 8. Oct 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:18

Enkelt køb til fx pc bogføres enten som småanskaffelser eller edb som et finansbilag. Som du også har gjort, men er Economic ikke sat op så den automatisk beregner moms for dig.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)