Jeg har lige siddet og bestilt en rejse til USA. Det er min partner og mig der skal afsted næste år. Prisen endte på et beløb, som jeg egentlig ikke synes er svimlende højt - Men dog alligevel en god slat penge! Da jeg så vil betale med mit firma's Visa/Dankort, vil den ikke godtage det. Jeg ringer ind til rejseselskabet og klager min nød. Og sørme om ikke betalingen går via udlandet, hvilket gør at jeg ikke kan betale et beløb på over 20.000 kroner. Forslaget er at jeg vælger deres funktion der deler betalingen op på 2 forskellige kort. Upraktisk når jeg bare gerne vil betale med vores firmakort, som vi kun har ét af. Jeg får dog at vide at jeg kan kontakte min bank og bede om at få grænsen hævet. Det gør jeg så - Men nej, det kan man ikke, siger banken. Det er Visa der bestemmer. Han har ingen andre forslag, udover at betale med flere forskellige kort. Eller, som han siger, få mig et Mastercard. |
visa reglerne er jo for at undgå folk bliver snydt via udlandshandel. Din bank kunne sagtens ha hævet den grænse - men - revisor vil ikke ha spor besvær med to kort - og du heller ikke-
Det du har betalt via privat kort ex kører du bare som Kredit privat udlæg via mellemregning og Debit driftens omkostning - med den kvittering, og så kan du tage pengene fra banken ved at udligne debet privat udlæg mod kredit bank i bogholderiet - skattefrit hvis det kort du har betalt med uden for firmaet var skattede privatpenge - No problemos - lidt besværligt, men I får ikke spor regnskabsproblem ud af det
Husk, den der grænse gælder også hævninger i USA under rejsen inden for et eller andet antal dage - så rækker det ikke må du ha andet kort med (altid klogt) eller lidt US $ - Nyd turen og få succes
vh