Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af enkeltmandsvirksomhed til bror?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 272
Fra  Danish Online Outlet ApS Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.
Min bror har en enkeltmandsvirksomhed, som de sidste års tid 100% har været drevet af mig (stort set siden starten).

Vi står nu i den situation at min bror gerne vil "give" virksomheden til mig, da det ene og alene er mig der har drevet den til hvad den er i dag - Han har stort set ikke været ind over.

Men er dette overhovedet muligt med en enkeltmandsvirksomhed eller skal denne lukkes og oprettes en ny i mit navn?

Det jeg her tænker på er at der er en del aktiver i virksomheden, så som et varelager på omkring 400.000,- og lidt andre små ting. Kan dette på nogen måde overdrages til mig uden at vi bliver beskattet af dette? (min bror har betalt skat af det en gang).

Jeg har søgt lidt på nettet og fundet frem til noget der hedder at succedere virksomheden, og man kan anvende noget der hedder KSL § 33 C, som bl.a. siger noget om at overdrage en virksomhed til familiemedlemmer (heriblandt søskende). Men jeg aner absolut intet om denne paragraf, og kan kun finde yderst forvirrende paragraf forklaring.

Er der nogle af jer venlige aminoer derude, som ved noget om dette og har en idé om hvad der bedst kan betale sig for os?

Jeg ser frem til at høre fra jer og på forhånd tak.

Mvh.
Daniel 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40

Det korte svar er, at nej man kan ikke overdrage eller sælge en personlig virksomhed. Han kan sælge aktiver og alt muligt til dig, til markedsværdi. Hvis din bror lukker sit selskab, så vil han lave lukkeopgørelse og den vil vise hvad han skal af med i skat. Jeg må tage forbehold for den der paragraf som skulle ha med overdragelse af noget mellem søskende - men er det ikke aktiver også. Selve CVR nummeret kan ikke overdrages

Jeg forstår nok ikke den med at der er betalt skat af varelageret - hvis du mener, at han har betalt med personlige skattede midler, ja så vil der ikke blive en ny skat på det hvis det sælges til den pris han har betalt for det med skattede midler - men normalt er varelageret jo ikke en del af virksomhedens resultat (når man køber varelager er det jo bare at lave bankpenge om til varelager, det giver ikke firmaet en udgift)

Jeg vil mene, at med en virksomhed med varelager på 400.000 kr og sikkert en del andet, så skal I ha fat i en revisor, søg en herinde på Amino Freelancer - så I kan få gjort alt optimalt i forhold til skat - lukkebalance og overdragelse

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 272
Fra  Danish Online Outlet ApS Skrevet kl. 19:44

Hej Cookie. Tak for dit svar.

Stort set al indtægt i virksomheden er gået til at opbygge lager. Men da det er en enkeltmandsvirksomhed er lager jo set som en værdi, og bliver derfor beskattet. Og her er det at der er betalt skat af hele varelageret.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Mvh.
Daniel 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:10

Daniel Beldring:

Stort set al indtægt i virksomheden er gået til at opbygge lager. Men da det er en enkeltmandsvirksomhed er lager jo set som en værdi, og bliver derfor beskattet. Og her er det at der er betalt skat af hele varelageret.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Næh faktisk ikke. Han har betalt skat af overskuddet - andet kan det ikke være, og varelagret er ikke opkøbt som en udgift i virksomheden - og derfor er der formentlig ikke betalt "skat af varelageret" - I skal forstå, at varelager er helt samme værdi som penge i banken, og dem er der jo heller ikke betalt skat af - der er betalt skat af OVERSKUDDET og ikke andet, og varelageret påvirker ikke overskuddet, heller ikke i en enkeltmandsvirksomhed, og derfor skal I ikke, med et lager til 400.000 og dermed en ikke pyt-lille virkesomhed, få fat i en revisor der kan guide jer igennem - også så I ikke har noget forkert skattemæssigt i tidligere år, hvis I har taget varelager som skattemæssig udgift f.eks.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)