Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Repræsentation - Hvad kan trækkes fra?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 64
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige emner om repræsentation, men desværre uden at blive helt sikker på hvordan jeg skal forholde mig til det.

Case: Forleden var jeg med en potentiel kunde ude og få en special øl, og i den anledning betalte jeg selvfølgelig. Jeg er i tvivl om hvorvidt dette skal bogføres, og om der er nogen form for fradrag af nogen art. Mødet var i foretnings regi, men indtil videre er jeg ikke sikker på hvorvidt vi indgår nogen form for definitiv aftale eller ej - hvordan skal jeg forholde mig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11

25% af momsen som momsfradrag og 25% af resten som fradrag i drift skattemæssigt

vh

Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 64
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 00:34

Hej,

Mange tak for det hurtige svar - lad mig lige se om jeg har forstået det korrekt.

Køber 2 øl til samlet 100 kr. incl. moms

Moms udgør 20 kr som jeg så får 6,25% momsfradrag for, svarende til 1,25 kr.-

Skattefradrag af de 80 kr er så 25% svarende til 20 kr.-

Er dette forstået korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:00

Nej - moms udgør korrekt normalt 20 kr og det får du fradrag på 25% i momsen på = 25% af 20 = 4 kr.

Tilbage er så 100 kr minus 5 kr = 95 kr - og det er din driftsmæssige udgift - men dit skattefradrag er kun 25% af det = 24 kroner

Du skal derfor til dit driftsresultat lægge forskellen mellem de 95 kr og de 24 kr = 73 kr - som du forhøjer dit årsresultat med når du skal opgive det til skat

Som personligt selskab kunne du sikkert også bare føre de 5 kr i købsmoms og de 24 kr som udgift - men så kunne man måske ikke så let se hvad det var der førte til det - men jeg har aldrig kørt personligt selskab, så jeg svarer det lidt komplicerede ud fra et ApS regnskab og metoder er givet også helt ok for personligt cvr

dine 6,25 har du sikkert regnet ud fra at beløbet uden moms er 80 kr - og den moms du kan trækker er så 25% af 25% =6,25% og ja 6,25% af 80 kr ex moms giver moms 5 kroner - så den ville også passe sådan, men ikke som du bruger de 6,25%Smile

vh

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 05:04

Hej

Med hensyn til repræsentation skal du tage højde for om det er tale om moms regnskab eller skatte regnskab.

Desuden skal man sørge for at kunne "dokumentere" eller nærmere sandsynliggøre at udgiften virkelig er repræsentation.

Jeg foreslår at man bag på bilaget skriver hvem der har været med i at nyde hvad der nu er brugt penge til, evt en årsag, fx byggemøde eller lign.

Man kan nemt huske hvad det nu var i et par mdr, men Skat kan komme mange år senere og forlange forklaringer og så kan man ikke huske det mere.

Du er velkommen til at spørge mere i detaljer om nødvendigt.

Mvh

Claus 

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 05:07

Nej - moms udgør korrekt normalt 20 kr og det får du fradrag på 25% i momsen på = 25% af 20 = 4 kr.

Jeg håber ikke du lever af at regne Big Smile

25% af 20 kr ? er i min bog 5 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:58

Håber jeg heller ikke, fatter det faktisk ikke, for jeg så der stod 4 og rettede igennem og gemte meeen, i alle fald ja 25% af 100 er 5. Og en lille del af min rettelse er med, du ser jeg faktisk skriver 100 kr minus 5 er 95 i indlæget, men hvordan resten af rettelsrn faldt ud aner jeg ikke, sorry
Vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:26

Det skal bogføres således:

Bank, 100 kr. (kredit)
Købsmoms, 5 kr. (debet)
Repræsentation, 95 kr. (debet)

Når du skal lave din skatteopgørelse ved årsafslutningen, så skal du korrigere for de 75%, som du ikke har fradrag for.

Repræsentation, 71,25 kr. (kredit)
Privat hævet, 71,25 kr. (debet)

Af dit restaurationsbesøg på 100 kr. ender du dermed med at få 5 kr. tilbage som købsmoms, og 23,75 kr. i skattefradrag.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 18:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin E. Jensen:

Det skal bogføres således:

Bank, 100 kr. (kredit)
Købsmoms, 5 kr. (debet)
Repræsentation, 95 kr. (debet)

Når du skal lave din skatteopgørelse ved årsafslutningen, så skal du korrigere for de 75%, som du ikke har fradrag for.

Repræsentation, 71,25 kr. (kredit)
Privat hævet, 71,25 kr. (debet)

Af dit restaurationsbesøg på 100 kr. ender du dermed med at få 5 kr. tilbage som købsmoms, og 23,75 kr. i skattefradrag.

Ja, det er hurtigere at drikke en øl, end at bogføre den :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Johnny Nielsen:
Ja, det er hurtigere at drikke en øl, end at bogføre den :-)
Ja jeg gir også hellere øllen selv - herregud, de 100 kr som giver 5 kr tilbage i moms og skatteværdien af 23,75 svarer vel til til en god rund 10´er ialt retur - som man så skal bogføre for - det skal være mere end 100 kr øl for at jeg skal gide andet end at betale af egen muldvarp  Stick out tongue

(men princippet er jo godt for større beløb)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)