Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige emner om repræsentation, men desværre uden at blive helt sikker på hvordan jeg skal forholde mig til det.
Case: Forleden var jeg med en potentiel kunde ude og få en special øl, og i den anledning betalte jeg selvfølgelig. Jeg er i tvivl om hvorvidt dette skal bogføres, og om der er nogen form for fradrag af nogen art. Mødet var i foretnings regi, men indtil videre er jeg ikke sikker på hvorvidt vi indgår nogen form for definitiv aftale eller ej - hvordan skal jeg forholde mig?
Nej - moms udgør korrekt normalt 20 kr og det får du fradrag på 25% i momsen på = 25% af 20 = 4 kr.
Tilbage er så 100 kr minus 5 kr = 95 kr - og det er din driftsmæssige udgift - men dit skattefradrag er kun 25% af det = 24 kroner
Du skal derfor til dit driftsresultat lægge forskellen mellem de 95 kr og de 24 kr = 73 kr - som du forhøjer dit årsresultat med når du skal opgive det til skat
Som personligt selskab kunne du sikkert også bare føre de 5 kr i købsmoms og de 24 kr som udgift - men så kunne man måske ikke så let se hvad det var der førte til det - men jeg har aldrig kørt personligt selskab, så jeg svarer det lidt komplicerede ud fra et ApSregnskab og metoder er givet også helt ok for personligt cvr
dine 6,25 har du sikkert regnet ud fra at beløbet uden moms er 80 kr - og den moms du kan trækker er så 25% af 25% =6,25% og ja 6,25% af 80 kr ex moms giver moms 5 kroner - så den ville også passe sådan, men ikke som du bruger de 6,25%
Med hensyn til repræsentation skal du tage højde for om det er tale om moms regnskab eller skatte regnskab.
Desuden skal man sørge for at kunne "dokumentere" eller nærmere sandsynliggøre at udgiften virkelig er repræsentation.
Jeg foreslår at man bag på bilaget skriver hvem der har været med i at nyde hvad der nu er brugt penge til, evt en årsag, fx byggemøde eller lign.
Man kan nemt huske hvad det nu var i et par mdr, men Skat kan komme mange år senere og forlange forklaringer og så kan man ikke huske det mere.
Du er velkommen til at spørge mere i detaljer om nødvendigt.
Mvh
Claus
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.
Håber jeg heller ikke, fatter det faktisk ikke, for jeg så der stod 4 og rettede igennem og gemte meeen, i alle fald ja 25% af 100 er 5. Og en lille del af min rettelse er med, du ser jeg faktisk skriver 100 kr minus 5 er 95 i indlæget, men hvordan resten af rettelsrn faldt ud aner jeg ikke, sorry Vh
Ja, det er hurtigere at drikke en øl, end at bogføre den :-)
Ja jeg gir også hellere øllen selv - herregud, de 100 kr som giver 5 kr tilbage i moms og skatteværdien af 23,75 svarer vel til til en god rund 10´er ialt retur - som man så skal bogføre for - det skal være mere end 100 kr øl for at jeg skal gide andet end at betale af egen muldvarp