Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Hjemmeside, Host, CMS mv.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle Aminoer, først tak for et super inspirerende Forum!!

Jeg er igang med at lave en hjemmeside på ca. 400 sider indeholdende

et inspirationssite + et forum med debat & blogs.

Meningen er at jeg selv vil skrive alle siderne og sætte layoutet op i et CMS system, har læst herinde at det en god ide, men

kender intet til det. Hjemmesiden bliver lavet af en ven.

Status er at jeg har min gode ide, et godt domain navn og et sitemap.

Det jeg skal bruge hjælp til er:

1. CMS system hvilket skal jeg vælge? Hvilket er bedst value for money? Priser?

2. Hvem skal hoste min hjemmeside når den er klar, kan det betale sig selv at lave en server? Hvor meget plads skal man bruge?

3. er det muligt og fornuftigt at få 1 firma til at levere både hosting, CMS osv og har man overhovedet råd til dette.

- jeg ved det kommer til at koste penge, men pt. har jeg intet overblik over hvor meget eller lidt som skal budgetteres med.

4. er der nogen overvejelser jeg ikke har gjort mig som i finder relevantet sig frem!

Glæder mig meget til at høre jeres kommentarer, så jeg kan komme hurtigt videre.

Pft.

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 18:07
Dato: 01-07-2007 18:02:13
Forfatter:Nicolai

1. CMS system hvilket skal jeg vælge? Hvilket er bedst value for money? Priser?

Jeg vil helt klart anbefale dig at benytte et opensource CMS som Joomla, da jeg mener opensource er "best value for money" da det er gratis
Mht. til dine andre spørgsmål, så er valg af webhost afhængig af hvor meget trafik du forventer på din side, og hvor i verden brugerne er placeret. Det kan jeg ikke lige vurdere ud fra dit indlæg, men et firma som rochen ltd. har jeg endnu kun hørt godt om.
Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 18:40
Jeg vil helt klart anbefale dig at benytte et
opensource CMS som Joomla, da jeg mener opensource er "best value for
money" da det er gratis

...ja der er jeg så ikke nødvendigvis enig!

At se på udgiften til et CMS som værende anskaffelsessummen alene, er efter min overbevisning meget snæversynet. Det skal trods alt både implementeres og vedligeholdes. Et eksempel: de færreste opensource CMS - hvis nogen overhovedet - opdaterer softwaren automatisk, når der findes nye huller eller laves nye versioner Dvs. du skal have en programmør til at installerere ændringerne når de kommer. Ved de fleste kommercielle systemer er det inkl. i de månedlige driftsomkostning.

Hvilket CMS du skal vælge kommer helt an på hvad du har behov for. Der findes ikke et "best value for money" - det er et spørgsmål om hvad ens behov er, og hvad man kan lide. Joomla er et godt eksempel på et stort opensource system, der findes stort set moduler til ALT, og der er mange der kan opsætte disse systemer. Personligt bryder jeg mig ikke om det - fra en udviklers synspunkt er det super, men fra en ikke IT kyndig daglig bruger er det unødvendigt avanceret af finde rundt i.

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at finde ud af hvad du har råd til at investere. Kig derefter evt. på www.opensourcecms.com, her har du mulighed for at teste en lang række af de opensource systemer der findes (på nær umbraco, som kan findes på www.umbraco.org). Kig evt. også på nogle kommercielle systemer som eks. Tangora, Dynamicweb, Composite eller nogle mindre kendte.

Til dine spørgsmål 2 og 3: Hvem der skal hoste kommer HELT an på hvilket system du vælger... og JA det er muligt at få en leverandør til det hele...men hvorfor? Hvis du henvender dig til mig vil jeg meget gerne stå for at få din side hostet, men til det bruger jeg et firma som er eksperter i det, og så holder jeg mig til det jeg er god til. Om du har råd til det? Tjah det kommer jo helt an på hvad du har af budget. Under alle omstændigheder skal du være klar over at pris og kvalitet OGSÅ hænger sammen her, og du risikerere derfor at stå med et halvfærdigt system hvis du vælger den forkerte leverandør.

Til punkt 4: Ja...det er der sikkert. Hvis det du har skrevet her er dine overvejelser, så skal du nok starte forfra. Men nu du spørger, hvem skal så vedligeholde dine sider, hvad med billeder, hvad med logo, navn og evt. designlinie, skal der laves annoncering, hvad med SEO...der er nok at tænke på, men finder du et godt bureau vil de kunne guide dig igennem en lang række af de spørgsmål.

Du er altid velkommen til at ringe til mig, så vil jeg gerne komme med nogle bud på hvad du mangler at overveje...det er ganske uforpligtende mit nummer er 31 187 136.

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:54
Hej Nicolai

Det lyder som en pæn stor side så jeg vil prøve at komme med mit input (jeg laver CMS samt hoster hjemmesider)

Et CMS er en god ide. Du skal blot sikre dig at systemet har en "pæn" html kode når siderne skal køres igennem af søgemaskinerne. Derudover skal du sikre dig at url''s er pæne (www.domæne.dk/dette-er-en-side-om-noget.html) istedet for (www.domæne.dk/index.html?id=4334)

At spørge efter hvilket CMS er bedst er som at spørge om hvilken bil er bedst ;). Du får lige så mange svar som der er systemer (naturligvis er mit bedst ;))

Du kan vælge mellem at betale for et CMS eller leje. Når du lejer er opdateringer normalt med i prisen. Du kan sagtens leje systemet af ét firma og få et andet firma til at hoste det. Alt efter hvad du har råd til så kan du få et webhotel til 9 kr eller plads til din egen server for 1500 kr.

En af de ting du skal have i tankerne er hvad er din side kodet i? Er det ASP/PHP eller .NET?

<reklame>Selv har jeg lavet et CMS i .NET som er meget nemt at gå til. Fordelen ved det er at du bestemmer dit design fuldstændigt. Jeg er ved at køre test på det nu og kommer senere med priser</reklame>

Jeg vil anbefale dig at finde ud af hvad du har råd til på månedsbasis at betale for det. Lav en liste over dine krav til dit CMS (hvad vil du kunne gøre med det i detaljer) og send den evt. til nogle firmaer (eller herinde). Så vil du nok kunne få nogle priser ind af døren.

Men pas endelig på hvis prisen er MEGET lav.... Du skal også se på firmaernes erfaring og om de lyder som om at de bare kan det hele... det er som regel ikke sandt.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 19:42
Forfatter: Regin Madsen
Joomla er et godt eksempel på et stort opensource system, der findes stort set moduler til ALT, og der er mange der kan opsætte disse systemer. Personligt bryder jeg mig ikke om det - fra en udviklers synspunkt er det super, men fra en ikke IT kyndig daglig bruger er det unødvendigt avanceret af finde rundt i.

Jeg er nok en udvikler så

Ej, jeg har godt nok selv benyttet Joomla! siden projektet blev startet, og før det Mambo. Men jeg husker det altså ikke som værende specielt svært at lære at bruge, og der er blevet lavet en del forenklinger siden. Men ja, det tager nok lidt tid at lære at kende til bunds, og der findes simplere systemer, som en ikke IT kyndig bruger lettere vil kunne lære at benytte.
Jeg forstod dog Nicolais første indlæg som om han havde en ven der havde mod på at lave hjemmesiden, derfor mit første svar.
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 19:59
Regin: Er du kun dig eller er I flere?

Du skriver begge dele på siden....

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 20:36
Business: Vi er kun mig... og så de folk jeg benytter i mit netværk. Kunne være jeg lige skulle give min side et hurtigt kig så evt. misforståelser bliver fjernet.

Lademann: Ja jeg tror de fleste er enten superglade eller superirriterede over Joomla. Nogen syntes sikkert det er meget simpelt at bruge, jeg er bare ikke en af dem - selvom jeg både er udvikler(har udviklet brugerflader gennem flere år) og grafisk designer.

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 20:45
Har du selv lavet det grafiske design på de referencer, eller er det samarbejdspartnere?

Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 21:33
Hej,

Nej det har jeg såmend selv lavet - jeg har ikke taget kredit for noget jeg ikke personligt har lavet.

/Regin

Mvh Regin Madsen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 22:03
Ok.....jeg synes der er nogle ret flotte designs imellem

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)