Vi har en lille intern diskussion her i firmaet, som jeg gerne vil hører om jeres kloge meninger herinde Vi har tre sites, som henvender sig til samme kunder og mere eller mindre har samme varegrupper, men vi har delt dem lidt skarpt op. Guldsmykket.dk - sælger smykker generelt Urskiven.dk - sælger ure Vielsesring.net - sælger vielsesringe og smykker til bryllup og morgen gaver Kunder der kommer ind på Guldsmykket.dk går jo ligesom ind i en smykkebutik og da vi IKKE sælger ure på Guldsmykket.dk, så har vi lavet et menu punkt der hedder Ur Mærker og derunder lavet en side der lister alle de mærker op vi sælger på Urskiven.dk. Klikker man så på et af mærkerne, så ender man selvfølgelig på Urskiven.dk på mærket og kan handle Samme med Vielsesringe - du får dog her mulighed for at købe Vielsesringe direkte på Guldsmykket.dk, men vi henviser til vores Univers for gifte glade par - og linker til Vielsesring.net Fra Urskiven.dk har vi samme link måde til Guldsmykket.dk - menu punkt med smykker - og links til de enkelte smykke mærker og typer Fra Vielsesring.net gør vi det lidt på en anden måde - vi viser f.eks et helt smykke sæt, som vi sælger samlet, men ønsker kunderne at købe enkelte dele af sættet, så linker vi til Guldsmykket.dk, hvor de så har mulighed for at købe de enkelte dele. Nu er vi blevet i tvivl om denne link struktur kan give os problemer med hensyn til SEO og Google. Nogen der ved om Google ser ondt på denne form for link - og om vi evt kan risikere at blive straffet for denne form for kundeservice Finn - NoShop |
Google ved sikkert at siderne har samme ejer, så seo-værdien af linkene er ikke ret meget værd.
Som udgangspunkt er det en dårlig idé at linke i ring, men hvis google ved, at du linker til dig selv, har det ikke den store betydning.
Hvis kunderne følger jeres link, og handler i de andre webshops, så har det vel mere værdi end seo.
Kort sagt: Du bliver ikke straffet for at linke til dine egne sider, linkene har bare ikke den store seo værdi.