Hvis man har et aps så kan man så vidt jeg ved lave underselskaber som i bund og grund er uafhængige af moderselskabet. Er det ikke korrekt?
I så fald, kan man godt, hvis man fx. ejer et moderselskab, så have et datterselskab hvor der er 2 ejere, et andet hvor der er 3, et tredje hvor der er 1 osv. ?
Grunden til at jeg spørger er for at finde en god måde hvorved man kan starte nye projekter op uden at skulle oprette nye firmaer hele tiden.
Jeg laver måske et system sammen med person A og person B, mens jeg laver et andet system med person C og D som i princippet er totalt uafhængige af hinanden.
Det der er i det er at hvis man vil lave projekter hvor man vil dele overskuddet mellem flere personer på en måde så der er klare linier uden at man behøver at oprette et nyt selskab.
Kan det lade sig gøre? Og hvordan organiseres det bedst?
Hej
Jeg er næsten sikker på du skal lave et nyt selskab under dit aps, også for hvis noget går galt. Så bliver dit aps møder selskab eller holding selskab og så hører det nye under som datter selskab. På den måde forhindrer du også at hvis det kører af sporet med en af partnerne, og i fx må erklære jer konkurs, så er det kun sætter selskabet der ryger og du har stadig dit holding selskab.
Jeg ved ikke om man kan gøre det andet du skriver, men tror det bliver sværere rent juridisk at holde det adskilt. Men nu ved jeg jo selvfølgelig ikke projekternes omfang, for ved mindre projekter uden så meget risiko og i en begrænset periode, kan man nok godt lave noget samarbejde på en anden måde mht ejerskab.
Mvh
Jacob
Det korte svar er nej, det kan ikke lade sig gøre. Du skal selv for underselskaber (datterselskaber) skal du for hvert nyt selskab stifte et nyt selskab, med de gængse kapital krav, som der nu er. Tror måske du har fået mixet dette og p- numre lidt sammen. Med p-numre kan du oprette og føre forskellige aktiviteter i samme selskab, på forskellige moms numre. Derved slipper du for oprettelse af nyt selskab. Du kan dog kun bruge det alene, hvis en investor køber sig ind i dit selskab, ved erhvervelse af anparter, vil vedkomne have ret til udbytte af det samlede selskabs aktiviteter. Du kan derfor ikke have forskellige underafdelinger med forskellige parnersammensætninger. For at gøre dette må du den hårde vej og stifte et nyt selskab for hver investor kreds du skal gøre forretning med.