Jeg er ved at få produceret nogle varer i Kina, som skal sende med skib til København. Det drejer sig om ca. 140 kg, som bliver sendt med Yang Ming Line. Min firmaadresse er i København, og jeg planlægger selv at tage ud i Frihavnen og hente varerne og afregne told og moms. Det er første gang jeg prøver at importere varer fra udlandet, så jeg er en smule usikker på, hvordan processen forløber. I første omgang har jeg to mere lavpraktiske spørgsmål: 1. Hvis jeg beder min kinesiske producent om at sende varerne til min firmaadresse i København, finder shipping firmaet så selv ud af, at varerne skal sendes til Frihavnen (CMP Copenhagen), eller er det noget, som jeg skal gøre eksplicit opmærksom på? 2. Når varerne er komme til Danmark og klar til afhentning, vil jeg så automatisk blive kontaktet af de danske toldmyndigheder / Frihavnen, og er der noget, som jeg skal være særlig opmærksom på, når jeg kører ud og hente varerne? |
Dine 140 kg ligger i en container sammen med en masse andet gods. Du får ikke lov at åbne containeren og tage dine ting ud, slet ikke når vi taler om LCL/stykgods :-)
1. Nu tilgår YML kun København, så det er et mindre problem. Somregel er det ikke en udfordring, når din adresse er i København, men man ser eksempler på gods til Roskilde, som bliver sendt via Århus fra tid til anden :-) Det giver nogle dyre lokalomkostninger og der er kun en til at betale.
Jeg vil foreslå, at du beder en dansk speditør varetage transporten. Få nogle priser fra 3-4 speditører, som har lokale kontorer i CN og DK, så kan du spare nogle gebyrer og bliver ikke overrasket over regningen. Eksempelvis kan din leverandør give dig en billig transportpris til dansk havn, men du får lov at betale for håndteringen i DK, når den danske speditør udelukkende skal tjene sine penge på det og ikke på fragten.
2. Du bliver kontaktet af en dansk speditør, som vil koordinere fortoldning og levering/afhentning med dig.