Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mellemregning af benzin, brobizz og køb af computer gennem firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg har prøvet at finde svar på følgende spørgsmål, uden entydigt svar. Håber på, at nogle kloge hoveder, kan hjælpe.

1) Gennem Amino har jeg et Statoil erhvervskort. Men det bruges til privat bil. Hvordan bogfører jeg den mellemregning? Pengene bliver pt trukket fra min privatkonto, men faktura sendes til firma.

2) Firmaet har en Brobizz, som jeg primært bruger erhvervsmæssigt. Men kan jeg bruge den privat og lave en mellemregning for dette? Hvordan?

3) Min medarbejder vil gerne købe en bærbar computer. Han har arbejder allerede på en stationær computer hos os, så bærbaren bliver hans private, men han vil ifbm. forretningsrejser o.lign. benytte den erhvervsmæssigt. Kan han med fordel købe gennem firmaet, uden at firmaet betaler (det hele) den for ham?

Tak. :-)

Mvh

Sune

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:06

1) du betaler privat, hvorfor du reelt kan nøjes med at føre den erhvervsmæssige andel ind i driften (debet) og køre 'betalingen' på en mellemregningkonto med selskabsdeltager. Husk at en ml. Regn med dig ALDRIG må gå i debet! Dette karakteriseres som ulovligt aktionærlån, hvilket du skal beskattes af som løn fra oktober. Husk også, at du for hvid plade biler ikke har momsfradrag!

2) problemet med privat anvendelse af brobizz er at du enten skal beskattes af det som et gode, hvilket jeg ikke lige i skrivende stund kan erindre reglerne om. Alternativt kan du godtgørelse selskabet for den private anvendelse. Gøres dette skal det føres som et tilgodehavende på ml. Regn med dig (debet!). Problemet ligger i hvis dette bliver debet post, jf. Pkt 1! Du kan evt løbende indskyde penge, så ml. Regn saldo forbliver i kredit.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:13

3) problemet hermed er i, at hvis han betaler en andel vha. Bruttoløns ordning, er de nye skattereform gjort, at det ikke er ligeså fordelagtigt som tidligere da man beskattes af 50% af godets værdi i de to efterfølgende år.

Fri pc er i øvrigt ikke beskattet som udgangspunkt. Det blev dog set under den tidl. Multimedie beskatning, at skat gik ind og sagde man kun måtte have en pc'er stillet til rådighed, under hensyn til arbejdets udførelse. Herunder tæller iPad/ tablets som pc'er! Dette er dog kun hvis arbejdsgiveren betaler overen fuldt og stiller den til rådighed. Kunne derved være interessant for medarbejderen at udskifte den stationære med en bærbar og anvende en fucking station på arbejdspladsen.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:52

Hej Sune,

Jeg går ud fra, at du driver en enkeltmandsvirksomhed. Korrekt?

Sune Westphalen:

1) Gennem Amino har jeg et Statoil erhvervskort. Men det bruges til privat bil. Hvordan bogfører jeg den mellemregning? Pengene bliver pt trukket fra min privatkonto, men faktura sendes til firma.

Der er tale om en privat hævning, og et privat indskud på samme tid.

Sune Westphalen:

2) Firmaet har en Brobizz, som jeg primært bruger erhvervsmæssigt. Men kan jeg bruge den privat og lave en mellemregning for dette? Hvordan?

Ja, uden problemer. De gange du kører over broen privat skal du bare sørge for at bogføre dette som en privat hævning i firmaet.

Sune Westphalen:

...så bærbaren bliver hans private...

Sune Westphalen:

...købe gennem firmaet, uden at firmaet betaler (det hele) den for ham?

Ja, det er muligt, men som Cef skriver, er det ikke så fordelagtigt som i 2011. Medarbejderen beskattes alt for hårdt i den nye ordning til at jeg vil anbefale jer at gøre dette.

Han bør købe computeren privat, eller du kan købe den og stille den frit til rådighed, uden at han betaler delvist for den.

Bemærk, at en frivillig lønnedgang hos medarbejderen, eller anden lignende lønkonstruktion (som bunder i betaling for computeren), også vil medføre den nævnte beskatning.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)