Det er min opfattelse, at der ikke gives et skattemæssigt fradrag for drikkepenge, idet der i forbindelse med regelændringerne for eks. restaurationsbranchen, hvor drikkepenge indgår i de anførte priser, så er dette en del af den samlede pris.
Yderligere betaling er derfor, som jeg opfatter det, ikke fradragsberettiget, dog savner skattelovgivningen nærmere bestemmelser herom.
Derimod er det meget klart, hvordan modtagerne skal behandle drikkepengene jvf. dette link
Det er min opfattelse, at der ikke gives et skattemæssigt fradrag for drikkepenge, idet der i forbindelse med regelændringerne for eks. restaurationsbranchen, hvor drikkepenge indgår i de anførte priser, så er dette en del af den samlede pris.
Yderligere betaling er derfor, som jeg opfatter det, ikke fradragsberettiget, dog savner skattelovgivningen nærmere bestemmelser herom.
Derimod er det meget klart, hvordan modtagerne skal behandle drikkepengene jvf. dette link
Jeg er 100% enig med Tonny, hvilket også bakker op om min tidligere argumentation om, at såfremt man vælger at give et beløb i drikkepenge, så er der tale om en privat gave, uden fradragsret.
Vi bliver ikke uenige om hvordan det skal behandles i DK. Nu går tråden på hvordan det skal behandles i udlandet.
Så linket som jeg udemærket kender er i forhold til tråden ikke meget bevendt.
Normalt har man ikke fradrag for bestikkelse men SKAT accepterer dette hvor det er kotume. Jeg vil bruge samme argumentation i forbindelse med drikkepenge der betales kotumemæssigt i udlandet.
I nogen lande godtager skat bestikkelse, måske kan du bogføre det som sådan
Dette giver ikke fradrag I DK.
Tonny
Jo - der gives stadigvæk fradrag for bestikkelse under nogle forudsætninger i Danmarkl. En af forudsætningerne er netop det kutumemæssige, hvorfor jeg blandt andet også mener at samme argumentation kan bruges overfor de drikkepenge, som man kotumemæssigt betaler i udlandet.
I nogen lande godtager skat bestikkelse, måske kan du bogføre det som sådan
Dette giver ikke fradrag I DK.
Tonny
Jo - der gives stadigvæk fradrag for bestikkelse under nogle forudsætninger i Danmarkl. En af forudsætningerne er netop det kutumemæssige, hvorfor jeg blandt andet også mener at samme argumentation kan bruges overfor de drikkepenge, som man kotumemæssigt betaler i udlandet.
For 15-20 år siden kunne man købe 2 bøger (privat/erhverv) med skattevejledninger, som udkom en gang om året. Den gang stod der i erhvervsbogen at man kunne trække bestikkelse fra, hvis det var kutyme i det pågældende land. Så om ikke andet, så har man kunne trække det fra. Om det stadig gælder aner jeg ikke.
Bestikkelse er for mig pseudo svar på drikkepenge. I dk er det frivilligt og så nok ikke fradragsberettiget. I USA som ex er det så meget kotume at man jo ikke kommer godt fra ikke at give drikkepenge, der er det ikke fuldt frivilligt, men uanset hvad: Bestikkelse NEJ honorar NEJ
Stadigt uklart om, hvis det er med på regning om skat ville købe fradrag, sjovt hvis der ikke er et klart styresignal? Vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER