Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan hånteres SKAT i forhold til konsulentydelser til Afrika gennem EU arbejdsgiver ved Personligt firma i DK

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på vej til Mozambique for at arbejde 12 månder som konsulent i et udviklingsprojekt. Min nye franske arbejdsgiver beder om et EU VAT nummer. - Derfor tænker jeg på at oprette et pesonligt firma for at få CVR-nr /EU VAT nummer.

Hvordan kommer det til at fungere med at udskrive faktura i forhold til moms (salg af ydelser til andet EU land faktureres uden moms?) overfor SKAT når jeg ikke har tænkt mig at købe/sælge ting, men bare sælge min konsulentydelse. Det vil så blive et momsregnskab med bare nuller.

Og hvordan påvirker det mig i forhold til at opnå §33 status, dvs fritagelse for skat ved arbejde i uland over 6 måneder.

Har du prøvet dette eller ved hvor jeg skal finde oplysninger, så sætter jeg pris på en kommentar.

Vh Erik "Vand i Afrika"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46763
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:29

Kan organisationen du er ude for ikke hjælpe. Jeg kender ikke til det, men som firma vil du jo ha anden skat end privat, og med kun EN arbejdsgiver og ikke moms giver det mig ikke mening med mindre det er udgifter der skal trækkes fra. EU firmaet kan ikke nøjes med dit CPR og betale honorar så du slipper for besvær? Jeg ville da høre dem, med mindre nogen kommer med råd om virksomhed

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Aug 12
Skrevet kl. 17:57

Tak John. Jeg læste lige forkert med CPR og CVR, men jeg skal undersøge det med det franske firma om CPR er nok.

Som du skriver har jeg kun en arbejdsgiver, et fransk firma (i EU) der køber min konsulentydelse (arbejdet er uden for EU), som jeg sælger for et honorar (fee) uden at fakturere moms, så vidt jeg forstår reglerne fra SKAT. Jeg har ingen udgifter i Danmark, da alt arbejdet foregår uden for EU, i Mozambique, og vil således ikke trække moms fra i DK. - Kan jeg så slippe for at lave momsregnskab og indberette hvert kvartal?

I forhold til et personligt firma med CVR nr kan jeg vælge at blive beskattet efter Personskattereglerne og forventer så at jeg kan opnå §33 skattefrihed på min indkomst pga ophold i et uland over 6 måneder. - Men det skal jeg lige checke med SKAT. Normalt er der ingen ben i det.

Det er sikkert første gang det franske firma hyrer en udenlansk konsulent der ikke allerede har et firma (CVR/VAT nummer), så jeg tror ikke at de kan vejlede mig yderligere, ud over at de for deres revision i Frankrig har behov for at betale konsulentydelsen til et firma, dvs ikke en privatperson.

Erik

Tilmeldt 29. Aug 12
Skrevet kl. 18:11

Tak for sparring John. Det hjælper lige at vende problemerne med en anden for at se tingene på en ny måde. Jeg har lige kigget på en mail fra Frankrig om begrundelsen for at jeg skal opgive CVR nummer til dem.

Problematiken ligger i at det franske firma ikke vil hyre mig som privatperson (dvs lønmodtager i deres firma), da de så skal overholde en del regler for ansættelse, som de vil slippe for hvis de hyre mig som firma. Når jeg får en fee skal jeg selv søge for forsikring, pension osv.

Derfor er det ikke så meget et spørgsmål om hvorvidt jeg kan slippe for momsregnskab og CVR nummer (EU VAT nummer), men om jeg i det hele taget kan modtage den fee vi har aftalt for mine ydelser i Mozambique.

Så det jeg leder efter er en nem vej gennem junglen med regler hos SKAT og Erhvervsstyrelsen, så jeg hurtigt igen kan koncentrere mig om jobbet med at bringe rent vand til Afrika.

Det er meget muligt at jeg skal have professionel rådgivning til lige at håndtere denne sag, så hvis der er nogen der har prøvet det før vil jeg gerne modtage input og kontakt til rådgiver.

Erik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46763
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46

Ja var det i DK du skulle arbejde var den jo ren nok, så SKULLE du med kun en arbejdsgiver være lønmodtager. OM - skat vil godkende at du laver et firma kun med det formål at få løn fra et selskab i EU for at arbejde i EU, og OM du så kan få den skattefordel du nævner for udlandsstationering er så noget af det du må undersøge.

Læg endeligt hertil, at du jo skal være sikker forsikringsmæssigt - sygekassen tager sig jo ikke af dig i Afrika og blåt sygesikringskort duer ikke for dig som firma - så forsikringer skal være i orden, både overfor skader du selv kan få men jo også overfor ulykker du selv ufrivilligt kan komme til at lave - sygeforsikring, hjemtransport, ansvarsforsikring m.m. Der kan du sikkert ringe til Læger uden Grænser feks. og høre hvordan deres udsendte er sikret over for de forhold.

Ansættelsessikkerhed er et andet spørgsmål for hvordan du vil føre sag mod dem, hvis du ikke får penge eller forholdet ophører før tiden er nok et andet spørgsmål.

ER DER ANDRE HERINDE DER HAR VÆRET UDSENDT PÅ DENNE MÅDE SÅ BYD IND Big Smile -  Læger uden grænser f.eks og de andre jeg kender lidt til, har ikke denne regel.

Kan du få sikre referencer fra andre der har været udsendt ved at skulle være firma inden de kunne udsendes - for samme organisation, aller helst nogle skandinaver?

Held og lykke, formålet lyder jo godt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)