Kære Amino folk Jeg sidder og forsøger at få lavet mit momsregnskab færdig. Jeg er dog løbet ind i et lille problem. Jeg har modtaget et mindre legat/støtte til et stykke udviklingarbejde, hvor jeg selv skulle betale en del af støttebeløbet (denne del har jeg fået en regning på). Jeg kan nu ikke finde ud af hvordan jeg indsætte dette legat/støtte i mit momsregnskab/regnskab? Omvendt har jeg også søgt en anden støtte pulje, hvor man selv lægger ud og efterfølgende får en del af beløbet tilbage herfra. Hvordan skal dette bogføres? Jeg har ikke kunne finde svar på dette noget sted, så nu forsøger jeg med et spørgsmål her. Med venlig hilsen Danishmo |
Der er formentlig ikke moms på legatet eller støtten. Jeg går ud fra det er støtte givet til dit cvr uden modkrav om en ydelse og i så fald kan du lave en omsætningskonto du kan kalde "støtte" eller sponsot og oprette den uden moms og føre beløbet som omsætning der. Der lægger du også den næste støtte, alt forudsat der ikke er modkrav om reklame eller andet, som ville fordre du fik pengene via faktura med moms formentlig og forudsat støtten ikke kan kræves tilbagebetalt
Dine udgifter bogfører du i driften med moms hvis moms fremgår og ellers uden