Er jeg den eneste der synes lovgivningen omkring 'spam' er ret mystisk? På den ene side straffes email spam med op til 10.000 kr pr. email, men på den anden side må firmaer sende al den papirspam de har lyst til i din postkasse? På nettet må du ikke sende kommercielt indhold med mindre brugerne har 'opt-in', mens man skal 'opt-out' for ikke at få papirreklamer. Man skal tilmed legitimere sig for at få lov til at slippe for reklamer. Principielt er der vel ingen forskel på spam på nettet og i fysisk form? Hvorfor er der så forskel i lovgivningen? Jo, der skal adresse på reklamerne i fysisk form, men det er jo også på mange spam mails. Ofte undskylder supermarkederne sig med at danskerne gerne vil have tilbudsaviser, men jeg er også ret sikker på at nogle danskere gerne vil have gode tilbud i deres email-indbakke. Jeg er stor modstander af spam i hvilken form den nu findes. Men er denne lovgivning ikke bare endnu et udtryk for en lovgivning der konsekvent tilgodeser de stores særinteresser og især de halv-offentlige virksomheder. Det har jo også en konsekvens for mange webshops, da der jo ikke kan være tvivl om at de store varehuse som Bilka, Kvickly osv, tager kunder fra mindre webshops ved denne manøvre. Kunne være interessant med en principiel sag, måske hele vejen til EU's domstol. |
Hej Erik,
Ja det er så dobbeltmoralsk. Dog bliver en "venlig henvisning" også anset som spam, så længe den er uopfordret. Det ender med at vi ikke kan kontakte hinanden, grundet folks angst for at få noget de ikke ønsker.
God morgen her fra ;-)