Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Email = spam, papirreklamer = ok?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er jeg den eneste der synes lovgivningen omkring 'spam' er ret mystisk? På den ene side straffes email spam med op til 10.000 kr pr. email, men på den anden side må firmaer sende al den papirspam de har lyst til i din postkasse? På nettet må du ikke sende kommercielt indhold med mindre brugerne har 'opt-in', mens man skal 'opt-out' for ikke at få papirreklamer. Man skal tilmed legitimere sig for at få lov til at slippe for reklamer.

Principielt er der vel ingen forskel på spam på nettet og i fysisk form? Hvorfor er der så forskel i lovgivningen? Jo, der skal adresse på reklamerne i fysisk form, men det er jo også på mange spam mails.

Ofte undskylder supermarkederne sig med at danskerne gerne vil have tilbudsaviser, men jeg er også ret sikker på at nogle danskere gerne vil have gode tilbud i deres email-indbakke.

Jeg er stor modstander af spam i hvilken form den nu findes. Men er denne lovgivning ikke bare endnu et udtryk for en lovgivning der konsekvent tilgodeser de stores særinteresser og især de halv-offentlige virksomheder.

Det har jo også en konsekvens for mange webshops, da der jo ikke kan være tvivl om at de store varehuse som Bilka, Kvickly osv, tager kunder fra mindre webshops ved denne manøvre.

Kunne være interessant med en principiel sag, måske hele vejen til EU's domstol.

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 08:46

Hej Erik,

Ja det er så dobbeltmoralsk. Dog bliver en "venlig henvisning" også anset som spam, så længe den er uopfordret. Det ender med at vi ikke kan kontakte hinanden, grundet folks angst for at få noget de ikke ønsker.

God morgen her fra ;-)

Fra Randers SØ
Tilmeldt 10. Oct 10
Indlæg ialt: 115
Fra  SEO-Shoppen Wich-it.dk Skrevet kl. 08:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Husk det er gratis at sende en mail, hvori mod et brev koster min. 6 kr. pr stk.
Hvis ikke det havde været ulovligt at bare sende 1000 vis af mail ud så havde  jeg da ikke lavet andet.Big Smile

Mange iværksættere har jo ikke kapitalen til at sende tusindevis af breve med reklamer rundt til potientielle kunde. Du ville hurtigt kunne bruge flere timer hver dag på at slette/ læse mails fra folk der ville sælge dig noget. Breve derimod vil du skulle smide ud.

Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 194
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 08:53

Jeg synes ikke det er voldsomt dobbeltmoralsk og også ganske fornuftigt.

Der er ikke mange kroner involveret i at sende mails modsat at omdele reklamer - derfor bliver mængden af potientiel spam jo også meget højere.

De kunder der gerne vil have deres tilbud på mail skaffer sig typisk et "reklamer ,nej tak"-skilt og melder sig til virksomhedens mailinglist istedet.

TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 08:56

Jeg synes lovgivningen er fin på de punkter.

Hvis man bare kunne sende emails ud, til alle dem man lyster, er der 66.000 virksomheder i Danmark, som ville sende reklamer ud til forbrugerne og hvordan ville det lige fylde i ens E-mail?

Det er så ufattelig nemt at sende en email og det er gratis. Derfor kan man bare sende ud til gud og hver mand og så håbe man rammer bare 0.005% af ens målgruppe og de vil købe. Hvis man skal sende det som alm. post, koster det mindst 10 kr. stykket og det gør at man sikre sig, at man rammer sin målgruppe.

Så jeg synes loven er fin og faktisk mener jeg også at der skal være større bøder for spam.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Tilmeldt 29. Jul 10
Skrevet kl. 08:57

Lad mig lige hurtig slå fast at jeg ikke argumenterer for retten til at sende email spam, men imod retten til at sende papir spam. Om spam koster 1 kr eller 100 kr er vel ikke et argument?

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 09:04

Erik Hamre:
Lad mig lige hurtig slå fast at jeg ikke argumenterer for retten til at sende email spam, men imod retten til at sende papir spam. Om spam koster 1 kr eller 100 kr er vel ikke et argument?

Der er rigtig mange arbejdspladser i papir reklamer. Hvis man bad forbrugerne aktivt tilmelde sig for at modtage reklamerne, ville det næste vel så også være at virksomheder, skulle bede om reklamer fra andre virksomheder i brevform?

Fra Viborg
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 194
Fra  TrendWood.dk Skrevet kl. 09:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Yes. Men "papirspam" er vel lidt et barn af en anden tid - Jeg synes det er et kæmpe spild af naturressourcer og folk burde skulle tage et aktivt valg i forhold til om de ville have dem eller ej, og i så fald elektronisk eller fysisk. :)

TrendWood.dk - Accessories og indretning i træ. Marketing mand og Passioneret drengerøv.

Tilmeldt 29. Jul 10
Skrevet kl. 09:07

Carl Lorberg:

Erik Hamre:

Der er rigtig mange arbejdspladser i papir reklamer. Hvis man bad forbrugerne aktivt tilmelde sig for at modtage reklamerne, ville det næste vel så også være at virksomheder, skulle bede om reklamer fra andre virksomheder i brevform?

Om der er arbejdspladser i noget er vel heller ikke et argument, men bekræfter netop at der tages hensyn til særinteresser i lovgivningen. Der er masser af ulovlige ting, fx narkosalg som beskæftiger ganske mange, men som ikke er lovligt af den grund.

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 09:16

Mikkel:
Yes. Men "papirspam" er vel lidt et barn af en anden tid - Jeg synes det er et kæmpe spild af naturressourcer og folk burde skulle tage et aktivt valg i forhold til om de ville have dem eller ej, og i så fald elektronisk eller fysisk. :)

Jeg er ikke helt sikker på at man bruger færre naturressourcer, ved at lave papir reklamer om til elektronisk post. For at reklamerne kan være til rådighed, kræver det en computer som er tændt, en internet forbindelse som er tændt, et større netværk af server, dns etc.
Derudover skal der bruges strøm til køling af serverparkerne og hvad ved jeg.

Grafisk arbejdsgiverforening lavede på et tidspunkt en beregning, som ikke vidste at der nødvendigvis var en miljø besparelse, på elektroniske reklamer.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)