Jeg har en webshop i gammel alm. ASP og en MySQL database. Jeg har selv opbygget databasen med tabeller og kodet ASP siderne med koder der generer alt HTML/CSS som vises. Der er en admin del hvor indholdet på siden let kan administreres. Men hvad er det så det der omtales som CMS? Det er også et system hvor man uden kode erfaring kan administrere alt indholdet på hjemmesiden. Men her er det så jeg mister lidt af overblikket. Jeg har jo altid kodet i en fil som er uploadet til serveren og afviklet/testet. Designet af siden er jo alm. HTML/CSS som er inkluderes og startes i toppen og afsluttes i bunden som to "included file". Hvordan er det med CMS og lave designe en hjemmesides design og den måde ens indhold vises på siden. Det er vel ikke noget et CMS kan alene? Er et CMS nogle filer du downloader/køber og uploader til din server. Så afvikler du en setup-fil eller sådan noget som opretter en database-tabeller osv. automatisk så man har en "rå" hjemmeside skabelon hvor man så i CMS'en kan gå ind og retter det til med nogle HTML/CSS i en eller anden indstilling et sted eller hvad. Er det forstået rigtigt eller hvad? Men kan man med et CMS gå ind og lave helt specielle funktioner der trækker lige netop de ting man ønsker fra datobasen f.eks. alle nyheder startende eller indeholder et bogstav eller hvad man nu vil. Det må kræve noget kodning et eller andet sted men i hvad og hvor? CMS'et gør det jo kun let at administrere indholdet på siden men ikke selve opbygningen af siden. Min webshop sælger billeder så jeg har behov for at lave rigtig flotte thumbnails af uploadede/tilføjede billeder samt hente billedinfo både opløsning men også det der hedder IPTC/EXIF data om hvordan og med hvilke indstillinger kameraet har taget billedet med. Er det noget et CMS vil kunne gøre og kan jeg kode det og hvad koder kræves det at kunne for at få sådanne funktioner på en hjemmeside? Jeg ville meget gerne selv kunne lave det hele men jeg har heller ikke voldsomt med tid. Hvad vil det sådan ca. koste hvis jeg skal have nogen til at lave det for mig eller hjælpe mig godt igang? /Magnus |
CMS... kan nogen forklare om jeg har forstået det rigtigt?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)