Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Små forsendelser med høj værdi

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er pt. ved at hjælpe til med et projekt der handler om online-salg af smykker, og vi er strandet en smule nu det er kommet til forsendelse af varerne. Den fysiske størrelse af sådanne varer er oftest til kuvert-størrelse, men værdien er for høj til at vi vil riskere at sende det som almindeligt brev. Vi overvejede rekommanderet brev for at sikre os en modtagerkvittering, men det er i sidste ende dyrere end at sende den mindste størrelse pakke. Jeg troede ikke det var så dyrt.

Vi har fundet GLS som tilbyder en pris på 50 kroner inkl. moms for en lille pakke, men efter at have læst andre forumtråde lader det til at GLS bliver noget bøvl, hvis en eventuel kunde ikke er hjemme. Jeg troede pakkerne blev afleveret i nærmeste pakkeshop, men det er vist ikke tilfældet medmindre kunden selv aftaler det. Ret mig gerne hvis dette er forkert! Jeg har undersøgt erhvervsaftaler, men vi kommer ikke til at sende nok til at nogle vil overveje rabat.

Jeg kan vist læse mig frem til at man ikke kan fraskrive sig ansvaret, hvis kunden ikke modtager en eventuel levering - heller ikke selvom man oplyser at det er på eget ansvar, hvis man nu tilbød forsendelse som maxibrev. Jeg overvejede nemlig en kombineret mulighed for maxibrev eller pakke hos GLS. På den anden side ønsker vi sådan set heller ikke at skyde skylden på kunden, uanset om denne har taget en chance ved at vælge levering som brev. Det vil jo i sidste ende være vores omdømme og os som er idioter, selvom det ikke er vores skyld hvis et fragtfirma henkaster en levering.

Der er tale om en hobbyforretning og ikke en levevej, så hvis blot et par forsendelse af større værdi forsvinder, kan det vælte det meste af et månedligt overskud. Derfor er det essentielt at vi på én eller anden måde sender, så vi har kvittering for at en kunde har modtaget forsendelsen, eller forsikring på pakken hvis den bliver væk undervejs. Den behøves nødvendigvis ikke kunne spores.

Er der muligheder/firmaer som ikke er overvejet, og hvad ville i stille op i vores situation? Fortæl eventuelt hvad du/I stiller op i lignende tilfælde. Jeg takker på forhånd for input!

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:23

Du kan læse lidt om hvad jeg gør med brevforsendelse hos Post Danmark. Som du selv er inde på er det dit ansvar at varene kommer frem til kunden. Har du haft ringet til Post Danmark og forhørt dig på en erhvervsaftale på pakker? Det er nogen helt andre priser, end deres listepriser som du finder på hjemmesiden.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:32

Tak for dit svar først og fremmest!

Jeg har ikke haft personlig kontakt med PostDanmark. Jeg har blot læst lidt om erfaringen herinde fra, hvor det ikke lader til at der er det store at hente hvis man ikke har et seriøst antal forsendelser månedligt eller årligt. Tallene på deres hjemmeside er også en del højere end hvad det forventes at vi kommer til at sende.

Men måske har du ret i at en personlig henvendelse trods alt ikke kan skade.

I øvrigt fine antagelser på din blog. Jeg har skam overvejet muligheden for at sende uforsikret og bide i det sure æble i tilfælde af uheld, men først og fremmest er vi dog fast besluttet på at vi ønsker en forsikret løsning. Smile

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 11:54

Jeg vælger altid den løsning der hedder. Lad kunden selv vælge. De fleste webshops idag har jo mulighed for at kunden selv kan vælge mellem maxibrev eller pakke. Og du vil faktisk blive overrasket over hvor mange der vælger pakke løsningen til 82kr. Bare det står klart forklaret på check out siden. At der er kun forsikring på pakken når de vælger pakke løsningen.

Og så er der jo også den mulighed at lade det være værdien af ordren der afgører om man kan vælge maxibrev eller pakke løsning. Din webshop kan jo eventuelt sættes op til at ved ordrer over 500kr kan kunden kun vælge pakkeløsningen.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:59

Problemet er blot at vi (som vi forstår lovteksten) er forpligtet til at erstatte en vare, hvis kunden vælger at få den sendt som maxibrev fremfor en forsikret pakke. Det er uanset om denne har fået valget mellem de to, samt blevet informeret om at et maxibrev ikke er sikret.

Men på den anden side synes vi det skræmmer kunder væk, hvis man kun har mulighed for at vælge en forholdsvis dyr forsendelsesmulighed. Man kunne naturligvis også tilbyde valget mellem GLS eller PostDK, så har man en "billig" løsning som de fleste trods alt kan leve med.

Jeg synes bare at mange sider som tilbyder et lignende sortiment, kan tilbyde ret billig fragt - derfor min undren. Men det kan naturligvis skyldes at de har en større mængde pakker årligt, eller måske endda æder et tab for hver forsendelse som opvejes af en høj fortjeneste på selve varen.

Tak for dit svar! Smile

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 13:42

Kontakt en speditør og lukrér på deres fragt-aftaler :-)  Gør det klart, at der er tale om højværdi gods, hvorfor det ønskes forsikring (relativt billigt)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Fra  Duet IT Skrevet kl. 13:53

Hej Jacob,

Tak for svaret. Jeg vil forsøge at følge op på dit råd og undersøge mulighederne der.

Har du selv erfaring med brug af en speditør, og er der noget at hente ved speditører selvom vi kun forventer et beskedent antal pakker årligt? 

Tilmeldt 23. May 08
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:07

Brian B:

Hej Jacob,

Tak for svaret. Jeg vil forsøge at følge op på dit råd og undersøge mulighederne der.

Har du selv erfaring med brug af en speditør, og er der noget at hente ved speditører selvom vi kun forventer et beskedent antal pakker årligt? 

Foruden min erfaring som speditør, så har jeg hjulpet adskillige kunder med deres logistikopgaver. Nu kender jeg ikke alle jeres detaljer, men det skulle være muligt at opnå besparelser.

Lad os sige, at en speditør udsender 3-400 pakker dagligt og har en fiktiv indenrigsrate på 30 kroner.

Din virksomhed har en pris på samme service, men den koster grundet lav pakkevolume 80 kroner. 

Speditøren har i forvejen en favorabel forsikringsaftale, som du kan tilkøbe for en % af pakkeværdi+fragt (der vil normaltvis være et minimumsbeløb).

Du kontakter speditøren, som tilbyder dig en fornuftig pris, hvor begge parter er tilfreds - Du får en billigere fragt, speditøren tjener penge og alle er glade :-)  Samtidig giver det en fleksibilitet, hvor du kan outsource opgaver i det omfang, som du har lyst og behov for - En speditør tilbyder normaltvis en række services f.eks. lager, pick&pack, forskellige transportmuligheder (hvis noget haster mere eller mindre).

Bagsiden ved en speditør er, at du hurtig bliver bundet fast - særligt hvis du outsourcer en stor del af din service. I mindre omfang er det overvejende modargument, at du ikke selv er direkte i kontakt med den udførende transportør - eks. får du givetvis en god pris hos GLS, men er der spørgsmål eller lignende, så skal du ringe til din speditør, som efterfølgende kontakter GLS.
--> Det stiller nogle krav til din speditør.

Håber du kan bruge ovenstående. Hvis jeg kan være behjælpelig med mere, så er du meget velkommen til at kontakte mig :-) Elsker logistik! 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Fra  Duet IT Skrevet kl. 14:12

Tusinde tak for det fyldestgørende svar. Jeg har dog lige et sidste spørgsmål af betydning.

Hvordan er proceduren ved den typiske speditør, hvis en kunde eksempelvis ikke er hjemme? Salget vil primært være B2C, og hvis nu fx det kræver en større indsats at få pakken genleveret, eller hvis der er langt til nærmeste afhentningssted, vil det muligvis blive for besværligt for den almindelige kunde.

Jeg har en løs aftale med en medarbejder hos PostDanmark, som vil prøve at udregne en standard pris som erhvervskunde. Det lød på telefonen som om det var muligt at opnå en rimelig rabat, muligvis fordi den fysiske størrelse på mine pakker sjældent vil overstige et maxibrev.

Hvis det ikke bunder ud i noget konkret, er det muligt du lige får en besked der. :-)

Tilmeldt 23. May 08
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:28

Typisk har en speditør aftaler med forskellige transportselskaber/kurérvirksomheder/postselskaber (fedex, gls, postdk, dhl, tnt, dpd, bring er nogle er de større spillere).

De enkelte transportselskaber har så forskellige services, som udbydes gennem speditøren. Eksempelvis har GLS løsningen med pakkeshops, ligesom de har mulighed for levering direkte til kunderne.

Fordelen ved at vælge en speditør er optimalt set, at de vælger den bedste løsning for dig. Selvfølgelig skal man være obs på, at løsningen skal være den bedste for kunden - ikke nødvendigvis for speditøren :-)!

En Postdanmark-aftale burde også kunne tilbydes gennem en speditør.

I princippet skulle der ikke være noget problem i du påbegynder din egen aftale med postdk. Hvis du så vil matche priserne med en speditør, så bør du kunne skifte aftalenummer og blot modtage en faktura fra speditøren, istedet for fra postdk. I praksis vil det givetvis kræve, at du har et system, hvor du selv printer fragtbrevet/portolabel.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)