Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan køb af webside afskrives med 115 %?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:
Kan jeg da regne det som en udgift på DKK 1150,- i mit årsregnskab for 2012, eller er må det først en udgift på DKK 1150,- i 2013?

Nej, afskrivning betyder jo, at du deler fradraget ud over flere år. Du kan således afskrive din telefon til en værdi af 1000 kr. med 25 % af 1150 i 2012. Derefter med 25 procent af resten af beløbet (862,50) i 2013, 25 % af restbeløbet næste år osv.

Det skal være et stort beløb, før jeg gider at sidde og rode med det :-)

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 17:55

Er det korrekt forstået, at med 115% reglen kan der ikke afskrives med det samme, men med 25% hvert år over flere år?

Med det sidste du skriver: "Det skal være et stort beløb, før jeg gider at sidde og rode med det :-)" mener du dermed, at det ikke kan betale sig at benytte 115% reglen når det gælder mindre driftmidler?

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja 115% reglen kræver afskrivning på en helt særskilt konto med 25% per år og ingen straksafskrivning - du får derved kun 25% fradrag for telefonen i år - så det ville jeg holde mig MEGET langt fra at rode med for den slags beløb. Telefonen er nok død inden den er afskrevet og skal den sælges igen, skal de 15% med ind igen på salget, så DON'T  - bare straksafskriv

http://www.beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2012/2012-26_forhoejelse_af_afskrivningsgrundlag__130612.pdf 

Der kan læses mere i linket

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50

Hmm det er ret interessant for mig det her.

Vi har købt vores hjemmeside for en del penge (sidste delbetaling i slutningen af 1. kvartal 2012). Men da det allerede er bogført, er det så muligt at jeg på en eller anden måde kan lægge de 15 % oveni?

En anden ting: Starter afskrivningen samme år som anskaffelsen eller først året efter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37

Ved ikke hvordan det er bogført, men der kan vel stadigt bogføres og ændres i 2012. Man starter afskrivning i anskaffelsesåret direkte.

Intet af aktivet må være straksafskrevet, så har du købt på det allerede i 2011 (hvad det tyder på med sidste delbetaling i første kvartal 2012) så ligger det klart, at det er før 30 Maj 2012 det er købt og så er det de helt almindelige gamle afskrivningsregler. 

En del bør vel også tyde på, at det er afskrevet i 2011 for største delen, med sidste delbetaling 1. kvartal 2012.

Hvis der skulle stå sidste delbetaling var første kvartal 2013 - så aktivet samlet er anskaffet efter Maj 2012, så bliver næste spørgsmål jo at ændre bogføring for 2012, hvor langt i er, og om det betaler sig kan jeg ikke sige.

Aktivet skal jo helst ha kostet en del, for ellers ville en straksafskrivning jo være lettere i mine øjne og straks få fradrag frem for at skulle ha en særskilt konto og afskrive med 25% om året fremover. Man kan sige, de 15% er lidt en gave (skatteværdien af de 15%) men det tager nogle år at få den gave. Beierholm revision har faktisk regnet ud, at besparelsen beregnet ud fra selskabsskat 25% likviditetsmæssigt over tid giver en rente på ca 5% http://www.beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2012/2012-26_forhoejelse_af_afskrivningsgrundlag__130612.pdf 

Jeres hjemmeside må så i øvrigt jo også være ren ny "software" - ikke en "brugt" hjemmeside i har anskaffet (fra et tidligere selskab) for det er klart krav, at det skal være helt nye driftsmidler. OM en hjemmeside kan ses som software ved jeg ikke - måske Oliver B eller Henrik Koudahl ved mere her?

Ellers siger retsinformation om sagen - sakset fra tidligere tråd fra Oliver Bottelet:

"AL § 5 D.Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af nye driftsmidler, som udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen indgår med 115 pct., jf. dog stk. 2-7. Ved nye driftsmidler forstås driftsmidler, der anskaffes af den skattepligtige som fabriksnye.

Stk. 2. Det er en betingelse for afskrivning efter stk. 1, at anskaffelsessummen som nævnt i stk. 1 ikke fradrages (straksafskrives) efter § 6, stk. 1."

vh 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:08

Hej John

Jeg var lige inde og kigge, og vores sidste delbetaling skete i februar 2012.
For os vil det betyde ekstra skattefradrag på over 20.000 kr. - og det er alligevel en slat.
Virksomheden blev dannet i november 2011, og vores første regnskabsår løber derfor fra 4. november 2011 til 31. december 2012.

Vi lancerede websiden d. 30. april, og i princippet kan man jo først afskrive når man har modtaget produktet, og det er klar til at indgå i driften, ikke?

Vil det så sige at vi er lige på falderebet? At hvis vi havde ventet 1 dag med lanceringen, så kunne vi være kommet under 115 % ordningen?

//Jeppe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36

Som jeg læser det så vil i med betaling af sidste rate i 1. kvartal 2012 og lancering 30/4 ikke kunne komme under ordningen som starter dagen efter. OM I ved at have skudt lanceringen kunne være kommet under er lidt hypotetisk, men næppe produktet vel var leveret inden.

Jeg forstår dig som at de 15% mere havde givet 20.000 mere i skattefradrag, så websiden må ha koster 133.000 kr, så jeg forstår ærgelsen lidt da I jo så ikke straksafskriver i alle fald - dog kommer disse 20% så over ganske mange år i alle fald, hvis det er en lille trøst

Jeg ville da trods det, at I ligger FØR tidspunktet for loven med både betalinger og lancering, høre jeres revisor hvis I har en sådan, for at være sikker på at han ikke vil være med til at få noget materiale for at det var 1/5 i kunne afskrive - også for at være sikker på at en webpage ses som driftsmiddel bare, hvad jeg, som du, tror den gør, men for at være sikker, den kunne være sammensat af flere ting jeg ikke kan overskue

vh

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)