Ved ikke hvordan det er bogført, men der kan vel stadigt bogføres og ændres i 2012. Man starter afskrivning i anskaffelsesåret direkte.
Intet af aktivet må være straksafskrevet, så har du købt på det allerede i 2011 (hvad det tyder på med sidste delbetaling i første kvartal 2012) så ligger det klart, at det er før 30 Maj 2012 det er købt og så er det de helt almindelige gamle afskrivningsregler.
En del bør vel også tyde på, at det er afskrevet i 2011 for største delen, med sidste delbetaling 1. kvartal 2012.
Hvis der skulle stå sidste delbetaling var første kvartal 2013 - så aktivet samlet er anskaffet efter Maj 2012, så bliver næste spørgsmål jo at ændre bogføring for 2012, hvor langt i er, og om det betaler sig kan jeg ikke sige.
Aktivet skal jo helst ha kostet en del, for ellers ville en straksafskrivning jo være lettere i mine øjne og straks få fradrag frem for at skulle ha en særskilt konto og afskrive med 25% om året fremover. Man kan sige, de 15% er lidt en gave (skatteværdien af de 15%) men det tager nogle år at få den gave. Beierholm revision har faktisk regnet ud, at besparelsen beregnet ud fra selskabsskat 25% likviditetsmæssigt over tid giver en rente på ca 5% http://www.beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2012/2012-26_forhoejelse_af_afskrivningsgrundlag__130612.pdf
Jeres hjemmeside må så i øvrigt jo også være ren ny "software" - ikke en "brugt" hjemmeside i har anskaffet (fra et tidligere selskab) for det er klart krav, at det skal være helt nye driftsmidler. OM en hjemmeside kan ses som software ved jeg ikke - måske Oliver B eller Henrik Koudahl ved mere her?
Ellers siger retsinformation om sagen - sakset fra tidligere tråd fra Oliver Bottelet:
"AL § 5 D.Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af nye driftsmidler, som udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen indgår med 115 pct., jf. dog stk. 2-7. Ved nye driftsmidler forstås driftsmidler, der anskaffes af den skattepligtige som fabriksnye.
Stk. 2. Det er en betingelse for afskrivning efter stk. 1, at anskaffelsessummen som nævnt i stk. 1 ikke fradrages (straksafskrives) efter § 6, stk. 1."
vh