Jeg står i den situation, at jeg snart skal til at importere varer fra Kina. Produkterne har en pris på ca. 10kr stk. Men da jeg vil starte med, at få nogle vareprøver hjem for at se på dem, fortæller min kontakt mig, at prisen vil blive 20 kr. stk. i så små antal. Min kontakt tager desuden ca. 700kr som pris for serviceydelse. Og når produkterne begynder at "rulle" så bliver hans honorar på 5-10%. Det lyder ikke helt urealistisk for mig, men da jeg er ret grøn, kunne jeg godt tænke mig, at få nogle Amino inputs på banen!? |
Hej Leaner,
Jeg vil ikke mene det er uhensigtsmæssigt. Det kommer naturligvis an på hvor meget du kommer til at hente hjem. Men 10% lyder til at være for meget, hvis du henter for 1 million, skal han have 100.000, det er RIGTIG meget!! - 1-5% for en agent er mere "normalt". Men stadig mener jeg at det kommer an på hvilken branche du har med at gøre. I nogle brancher kan man næste spinde guld, mens man i andre lige akkurat kan overleve. Hvis du mener du bliver en succes, og henter meget hjem, vil jeg anbefale at du giver en månedlig løn eller helt ned til 1-5%.
Min erfaring viser med den agent jeg har haft gennem tiderne. Så er det en tilbage ud af de 5 jeg har haft. 4 af dem var for pengegriske, og fandt forskellige måder at charge én på. Mens den sidste jeg har nu er mere reel, anvarsfuld påpasselig med pengene osv. - Så om det er 5 eller 10% er egentlig irrelevant. Det vigtigste er at det er en der reelt vil arbejde for dig, og ikke arbejde for 100 andre og ikke have tid til at udvikle din virkosomhed. Hvis det er en branche hvor der hele tiden kommer nye varer, skal agenten kunne give dig de nyheder hurtigere end alle andre. Hunskal kunne være fleksibel. Gide være online på MSN om aftenen....Men generelt arbejder kineser meget så det sidste plejer ikke at være et problem med mindre de allerede har et arbejde og familie og ikke har så meget tid til overs udover weekenden.
Hvis du skal have en seriøs agent, skal du mindst give ham mellem 400-500 dollars. - Der er nogle der vil have mere. Men det snes jeg ikke du skal gå med til. En arbejder du ikke kan kommunikerer med kræver tpisk 100-200 kroner hehe. Men dem skal du ikke regne med at kunne forstå.
Sproget er vigtigt!
Og en sidste vigtig ting.
Kvinder er bedst i Kina. :-)
Jeg ved ikke hvorfor, men det siger min erfaring :-)
Fortsat god dag.
Håber du har fået noget ud af det.
Jeg håber ikke han vil have 700 kroner for at sende dig en sample! Det plejer da ikke at koste noget. Ligesom du tager en risiko, skal han også.
Hilsen
Conv.