Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vareprøver - pris for mellemmand?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. May 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey Amino!

Jeg står i den situation, at jeg snart skal til at importere varer fra Kina.
Produkterne har en pris på ca. 10kr stk.
Men da jeg vil starte med, at få nogle vareprøver hjem for at se på dem, fortæller min kontakt mig, at prisen vil blive 20 kr. stk. i så små antal.

Min kontakt tager desuden ca. 700kr som pris for serviceydelse. Og når produkterne begynder at "rulle" så bliver hans honorar på 5-10%.

Det lyder ikke helt urealistisk for mig, men da jeg er ret grøn, kunne jeg godt tænke mig, at få nogle Amino inputs på banen!?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:56
Hej Leaner,

Jeg vil ikke mene det er uhensigtsmæssigt. Det kommer naturligvis an på hvor meget du kommer til at hente hjem. Men 10% lyder til at være for meget, hvis du henter for 1 million, skal han have 100.000, det er RIGTIG meget!! - 1-5% for en agent er mere "normalt". Men stadig mener jeg at det kommer an på hvilken branche du har med at gøre. I nogle brancher kan man næste spinde guld, mens man i andre lige akkurat kan overleve. Hvis du mener du bliver en succes, og henter meget hjem, vil jeg anbefale at du giver en månedlig løn eller helt ned til 1-5%.

Min erfaring viser med den agent jeg har haft gennem tiderne. Så er det en tilbage ud af de 5 jeg har haft. 4 af dem var for pengegriske, og fandt forskellige måder at charge én på. Mens den sidste jeg har nu er mere reel, anvarsfuld påpasselig med pengene osv. - Så om det er 5 eller 10% er egentlig irrelevant. Det vigtigste er at det er en der reelt vil arbejde for dig, og ikke arbejde for 100 andre og ikke have tid til at udvikle din virkosomhed. Hvis det er en branche hvor der hele tiden kommer nye varer, skal agenten kunne give dig de nyheder hurtigere end alle andre. Hunskal kunne være fleksibel. Gide være online på MSN om aftenen....Men generelt arbejder kineser meget så det sidste plejer ikke at være et problem med mindre de allerede har et arbejde og familie og ikke har så meget tid til overs udover weekenden.

Hvis du skal have en seriøs agent, skal du mindst give ham mellem 400-500 dollars. - Der er nogle der vil have mere. Men det snes jeg ikke du skal gå med til. En arbejder du ikke kan kommunikerer med kræver tpisk 100-200 kroner hehe. Men dem skal du ikke regne med at kunne forstå. 

Sproget er vigtigt!

Og en sidste vigtig ting.

Kvinder er bedst i Kina. :-)

Jeg ved ikke hvorfor, men det siger min erfaring :-)

Fortsat god dag.

Håber du har fået noget ud af det.

Jeg håber ikke han vil have 700 kroner for at sende dig en sample! Det plejer da ikke at koste noget. Ligesom du tager en risiko, skal han også.

Hilsen

Conv.  

Tilmeldt 27. May 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 11:15
Mange mange mange tak for dit uddybende svar! :)

Men hvor finder du leverandører? Er der noget sted sådan direkte beregnet til det?

Jeg er fuldstændig enig med dig, når det kommer til de 700kroner. Han burde gøre det gratis, da det jo er en investering for kommende handler og indtjeninger for ham!

/Learner

Tilmeldt 30. Dec 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:11
Hej,

Interessant diskussion, frem for at kigge på en procent sats skal du nok kigge på hvad det er for en ydelse du søger. Jo mindre du betaler jo mindre interessant er du for agenten og jo mindre bliver der lavet.

Jeg finder det interessant at 10% er alt meget hvis det er på en 1mioUSD, men formoder at hvis der er en fortjeneste hjemme i Danmark på 10% på den samme million så er det alt for lidt. Tro mig der er ingen der arbejder gratis, nu kender jeg ikke dine produkter eller hvor du køber dem, men tro mig hvis du kun betaler 10% til din agent så får din agent med garanti de sidste 10-15% af fabrikken. Hvis du køber for 20,000USD a gangen, med en kommission på 5% (1,000USD) og du forventer at der bliver lavet et ordentligt indkøbsarbejde med prøver osv. og en ordentlig inspektion. Så skal du regne med at der bruges en lille arbejdsuge, samt at der skal rejses ud på fabrikken “mindst” en gang. En seriøs medarbejder med erfaring koster omkring 1,000USD om måneden (13mdr + bonus 1 til 2 mdr.), så kan du gætte hvad der er tilbage til at dække øvrige omkostninger på en sådan lille ordre til at den ikke er interessant.

Du kan naturligvis finde et lille firma der prøver at få noget i gang, der er mange af dem men de fleste lukker og folket søger over til de store handelshuse. (Der kommer du ikke inden for dørene med 5%) Samt at der skal laves en kredit vurdering af dit firma, for alle vil købe men ikke alle har penge. Og hvis du ikke betaler så har agenten et problem, og hvem vil tage den risiko.

Min erfaring med at drive handelsfirma herude, er at hvis kommission er de nævnte 5-10% så skal årlige omsætningen være over 10mioUSD for den pågældende kunde, ellers kan man lige så godt putte pengene i banken og sove længe om morgnen.

Det er rigtigt at kvinder ofte er bedre end mænd, men det er ikke generelt.

Prøver er generelt noget man betaler for hos leverandøren, men det viser også at man er seriøs og ikke "handler til eget forbrug".  -Tror det er lidt det samme hos danske grossistvirksomheder, der er ikke noget der hedder gratis prøver.

Jeg betaler altid for de prøver der bestilles, da vi "tigger" ikke om gratis vare prøver for det er små penge i det lange løb, det sker dog ofte at vi får dem gratis af fabrikkerne. Så er det kun fragten at kunden betaler.

Tingene er som i Danmark find en god leverandør og accepter at han skal lave penge lige som dig, laver han gode penge så har du ham også i morgen når du har brug for ham. Så find en agent, vær sikker han ved hvad du forventer og betal ham rimeligt, eller så er det dig der står med aben i den sidste ende som ofte kan være dårlige produkter og din agent er ligeglad. Da du ikke har købt noget endnu er du blot en af de mange der vil have priser for ikke at købe noget, så vær sikker på at du har en god dialog med agenten. Der er mange banditter herude, men der er lige så mange banditter der vil handle.

C_S
Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 14:35
Hejsa,

Jeg kender intet til handel med kina, men jeg vil bare lige indskyde, at jeg aldrig har betalt for vareprøver og aldrig krævet penge for vareprøver.. Og slet ikke når det drejer sig om en ting til 10 kr. - Aller højest fragten.

Men hvis du forventer at få fx 30-40 prøver af den samme varer, er det vel meget rimeligt at betale for det.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)