Hej Aminoer Jeg har en udlejningsejendom (hus) som jeg har haft udlejet siden 2009. Overskuddet er under 50.000kr.- årligt I forbindelse med skat, har jeg har været tilmeldt kapitalafkastordningen indtil nu. Nu er situationen den at jeg har startet egen virksomhed pr. 1/7 2012, og jeg har et garanteret overskud fra denne virksomhed på min. 70.000kr.- i 2012. Jeg er ved at sætte mig ind i alt omkring skat, moms osv, men er stadig ret ny i dette. Mine spørgsmål er følgende: 1. Kan man være tilmeldt kapitalafkastordningen for udlejningsejendommen, og virksomhedsordningen for enkeltmandsvirksomheden på een gang? 2. Kan det være en fordel at samle det hele under den ene eller den anden ordning? 3. Jeg har forstået det sådan, at jeg ikke behøver trække hele overskuddet ud af virksomheden på en gang, men kan lade en "opsparing" stå hvor jeg (Indtil pengenene trækkes ud af firmaet) kun skal betale 25% i skat? Hvordan bogføres dette, og hvordan opgives det på forskudsopgørelsen, hvis jeg allered ved nu hvor meget jeg vil hive ud af firmaet. Beklager hvis det er kringlede spørgsmål, men på forhånd tak for svar. Mvh. Alex |
Hej Alex
Ad 1)
Nej, du kan som privatperson kun være tilmeldt én ordning
Ad 2)
Ja det kan der godt, men du kan kun opspare overskud i virksomhedsordningen. En revisor kan hjælpe dig med en optimering/udregning.
Ad 3)
Ja, sparer du op i virksomheden, beskattes den del af overskuddet, som du sparer op, med 25 procent. Skatten er foreløbig. Når du hæver af opsparingen, betaler du skat som af personlig indkomst. Her får du godtgjort den foreløbige skat.
Du kan finde felterne omkring dette under ”Selvstændigt erhvervsdrivende og udligningsordning for kunstnere” på din forskudsopgørelse. Overskud felt 221 + Opsparet overskud felt 434 er en start, men der er mange faktorer som spiller ind (f.eks. kapitalafkast, rentekorrektion m.v.). Hvis du klikker på de enkelte felter på din forskudsopgørelse kommer der en kort forklaring, men vil anbefale dig at kontakter en revisor.
Du kan læse mere på SKAT's hjemmeside: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=133908
Håber det hjælper dig i den rigtige retning!
Med venlig hilsen
Oliver Bottelet