Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

brug af billeder mht. TradeMark m.m.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg er ved at lave en side hvorpå der skal være gratis "book summaries" (altså ikke anmeldelser af bøger men korte, ca. "4-8sider", sammendrag af pointerne i bøgerne).
Jeg vil i denne sammenhæng i meget stor grad gøre brug af billeder til at forklare pointerne i bøgerne, og det er her mit spørgsmål kommer:

1. Nogle af disse billeder kommer til at være billeder af et brand der er trademark''ed, f.eks. Coca-cola. Det er klart jeg skal have ophavsretten til de billeder jeg vil bruge, men så længe jeg har den er der så nogle yderligere problemer ved dette, når billederne nu er af et trademark? Eller skal jeg uanset hvad give credits i bunden af billedet såsom "Coca-cola is a trademark registered by the coca-cola company... osv. osv." ?

2. Jeg skal yderligere bruge et billede af bogens cover til hvert "book summary" jeg laver. Hvordan er reglerne her? Hvis vi nu antager at forlaget ikke direkte har givet mig lov til at bruge et af deres officielle billeder af bogens cover, kan jeg så stadig benytte det hvis jeg skriver credits til dem i bunden af billedet? hvis svaret her er nej kan jeg vel "bare" selv tage et tilsvarende billede af bogens cover og frit benytte dette.

på forhånd mange tak

mvh
Kristian K. Holst

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 18:46
Dato: 16-06-2007 18:21:48
Forfatter:KristianKH
Hej Aminoer,
2. Jeg skal yderligere bruge et billede af bogens cover til hvert ''book summary'' jeg laver. Hvordan er reglerne her? Hvis vi nu antager at forlaget ikke direkte har givet mig lov til at bruge et af deres officielle billeder af bogens cover, kan jeg så stadig benytte det hvis jeg skriver credits til dem i bunden af billedet? hvis svaret her er nej kan jeg vel ''bare'' selv tage et tilsvarende billede af bogens cover og frit benytte dette.

Som grundregel må du ikke bruge andres billeder eller grafik uden tilladelse. Ligeledes må du ikke bare tage et billede af det, hvor billedet kun viser bogens forside...
Der er nogle regler for hvordan du må bruge den slags. Hvis du fx tager et billede at dit skrivebord, hvor bogen ligger som en del af alt det andet rod (som et skrivebord jo altid har) så er bogen en del af billedet, og der burde ikke være noget problem. Men hvis du tager et billede af kun bogen, svarer det jo til at tage en kopi...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 27. Apr 05
Skrevet kl. 22:58
Hej Nicolai, tak for svaret. Heldigvis bliver det nok ikke et stort problem at få lov at bruge cover billeder..
men det du siger er vel så også at hver eneste gang en avis eller blad anmelder en bog og har et lille billede af bogens cover i artiklen så har de explicit fået lov til at bruge det af forlaget? og det samme gælde bloggere der anmelder bøger de har læst (og vel sådan set også webshops der sælger bogen?)

men hvad med spørgsmål nr. 1?
"Nogle af disse billeder kommer til at være
billeder af et brand der er trademark''ed, f.eks. Coca-cola. Det er
klart jeg skal have ophavsretten til de billeder jeg vil bruge, men så
længe jeg har den er der så nogle yderligere problemer ved dette, når
billederne nu er af et trademark? Eller skal jeg uanset hvad give
credits i bunden af billedet såsom "Coca-cola is a trademark registered by the coca-cola company... osv. osv." ?"

mvh
Kristian

Tilmeldt 27. Apr 05
Skrevet kl. 11:59

Ved godt at det er lidt underligt at svare på sin egen tråd, men som en service til dem der i fremtiden skulle søge i databasen og finde denne tråd så er her hvad jeg har fundet ud af.

1) brug af trademarks adskiller sig væsentligt fra f.eks. brug af produktbilleder der kun er copyright beskyttet. bruger man trademarket direkte (som oftest et logo) så skal man have tilladelse. Dog er der en undtagelse: man har lov at bruge trademarket til at lave en parodi på firmaet uden tilladelse (her gælder dog særlige regler for hvornår det er parodi osv - google det).

2) Ang. brug af copyright beskyttede billeder (og andet copyright beskyttet materiale for den sags skyld) så skal man som udgangspunkt have tilladelse. Her er dog en meget stor undtagelse nemlig 'Fair Use' reglerne. Her går man ind og vurderer ud fra 4 kriterier om man kan tillade sig at bruge billedet uden at have indhentet tilladelse fra copyright holderen. Du kan læse en beskrivelse her: http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_use . Hvis en alm. blog f.eks. laver en anmeldelse eller en kommentar (dårlig såvel som god) så falder det ind under fair use.  

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 12:47

KristianKH:
2) Ang. brug af copyright beskyttede billeder (og andet copyright beskyttet materiale for den sags skyld) så skal man som udgangspunkt have tilladelse. Her er dog en meget stor undtagelse nemlig 'Fair Use' reglerne. Her går man ind og vurderer ud fra 4 kriterier om man kan tillade sig at bruge billedet uden at have indhentet tilladelse fra copyright holderen. Du kan læse en beskrivelse her: http://en.wikipedia.org/wiki/Fair_use . Hvis en alm. blog f.eks. laver en anmeldelse eller en kommentar (dårlig såvel som god) så falder det ind under fair use.

Nu skal du passe på med ikke at blande dansk og amerikansk lovgivning sammen.
Som du kan læse her http://da.wikipedia.org/wiki/Fair_use erFair Use et retsbegreb fra USA og gælder således ikke på samme måde i DK.

Hvis du opererer i DK så er det loven om ophavsret der gælder, og således også den du skal læse op på... 

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)