Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer man igang med aktier.

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme igang med aktier.

Mine aktier skal bestå af High-risk samt "Sikre" aktier.

Jeg er 16 år og ville høre om det kan have nogen forhindringer?

Mit budget lyder på 10.000kr som jeg ville satse.
Jeg ønsker at det hele skal foregå elektronisk og hurtigt så vis nogen har et par gode hjemme sider man lige skal checke igennem må i meget gerne komme med dem.
Kender kun Nordnet.dk indtil videre.
Forklare gerne hvilke der er bedre ind andre og hvorfor? 

Hva kræver det at være aktionær?
Skal man følge medet med i diverse ting såsom Børsen,verden,tv'et? 

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Mar 12
Indlæg ialt: 969
Skrevet kl. 01:37
Hvor mange stjerner giver du? :

At være en got aktionær er jo i bund og grund at være bedre end andre... Statistisk set, har jeg ladet mig fortælle (er 14 så ja, har ikke stor forstand på det) at aktier i gns. stiger over en længere årrække.

Nogle er gode aktionærer nogle er dårlige - Nogle vinder, andre taber... Tror ikke der er en decideret håndbog der siger "disse aktier skal du købe, så tjener du kassen", men der er nok nogen der har noget man skal holde sig fra og noget der for nogen giver gevinst :D

Seneste personlige projekt er siden om datingsiderne: http://finddating.dk/. Søger Googles top. Kan vi hjælpe hinanden? PM mig!

Tilmeldt 5. Apr 12
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

"Hvordan kommer man igang med aktier?" - Ja du køber nogle :) 

Mvh Simon Andersen

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 02:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer meget an på hvad det er du vil. Vil du handle aktier dagligt (en der køber og sælger aktier dagligt kaldes en daytrader), eller vil du bare købe nogle aktier som du regner med at have de næste mange år (5-10-20 år)?

Hvis sidstnævnte er tilfældet, så er der mange spændende virksomheder som kan købes lige nu og som med stor sandsynlighed vil være mere værd om 10-20 år. Normalt hænger det sådan sammen, at jo større en virksomhed er, jo lavere risiko for at tabe alle dine penge. Men omvendt, jo mindre risiko, jo mindre afkast kan du regne med. Det er en regel (som ikke nødvendigvis altid gør sig gældende). Så i dette tilfælde skal du måske vælge en eller to virksomheder (en eller to fordi handelsomkostninger er relativt høje ift. dit budget, så det bliver dyrt hvis du skal købe dig ind i mange virksomheder), gå ned i din bank og bed dem om at købe dem for dig.

Hvis du derimod vil være daytrader, så er historien en helt anden. Jeg vil umiddelbart mene, at du er for ung til dette, fordi ud over kendskab til aktiemarkedet skal du have en vis forståelse for teknisk analyse (som er statistisk-metode som mange daytradere bruger for at tage en beslutning om hvornår de skal købe og sælge). Teknisk analyse kræver god matematik-kundskaber (mener jeg er kriteriet for at være succesfuld) og da du kun er 16 år har du sikker ikke gjort din mat b-niveau færdigt endnu. Mat A vil være endnu bedre. Derudover så kræver daytrading meget tid. Ud over de 8 timer (som børsen er åbent i), så skal du også lave noget forarbejde, så du kommer nemt til at bruge over 10 timer om dagen, som du sikkert ikke har tid til fordi du går på gymnasiet :) Og derudover skal du følge meget med i hvad der sker i verden (politik og økonomi) og du skal have forståelse for de mange nøgletal som bliver udgivet hver dag, hvilken indflydelse de har osv.

Her til sidst vil jeg blot minde dig om, at der er mange mennesker som har konstateret, at hvis man køber en aktie idag og sælger igen om 10 år, så er der større chance for at man tjener flere penge end hvis man handler samme aktie 100 gange i løbet af de 10 år.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest: få noget basisviden!!! Læs en masse bøger :)

"Sådan tjener du en million på aktier" og "Sådan bliver du rig på aktiemarkedet - 25 investeringsbøger" er begge gode bud på begynderbøger.

Når du har fundet ud af hvordan du selv vil handle kan du læse bøger om en specifik handelsmetode: daytrading, langsigtet investeringer etc. Det er en god idé at vide noget om BÅDE fundamental analyse og teknisk analyse.

Begynd derefter at læse aktienyheder på nasdaqs hjemmeside:  http://www.nasdaqomxnordic.com/ Se finansnyheder i tv osv for at få en idé om hvilke faktorer der spiller ind i aktiehandel. (Vær dog opmærksom på at når nyhederne er kommet på Tv er de allerede "gamle" - indregnet i kurserne)

Sidst men ikke mindst: Handl! Prøv et par handler, for at få en fornemmelse for hvordan den praktiske del af aktiehandelen fungerer - altså funktionerne hos det børsmæglerprogram/hjemmeside du vælger.

Nordnet er en rigtig god børsmægler, da kurtagen (prisen børsmæglerene tager per handel) er meget lav.

Banker er som regel lidt dyrere, men tilbyder til gengæld rådgivning.

Jeg har lidt en hovedregel at jeg aldrig betaler for rådgivning. For hvis rådgiverne altid havde ret ville de ikke bruge tiden på at rådgive andre men derimod selv sidde på en sydhavsø for de penge de ville tjene.

Jeg er selv meget ny i investeringsverdenen og jeg lærte utroligt meget af ovenstående ting.  Der er dog lang vej endnu :) Det vigtigste er at bruge hovedet og ikke følelserne når du handler. Det er en lektie jeg ikke selv har lært endnu.

Fra Kina, Pearl River Deltaet
Tilmeldt 12. Sep 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 04:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niklas,

Nordnet har også en blog, hvor de har nogle folk til at kommentere forskellige aktier - NordNet Bloggen
En af mine favoritter på bloggen er Thorleif Jackson, men du finder måske en, med en investeringsstrategi, som passer bedre til dig? - TJ investeringsstrategi

Du skriver, at du kender NordNet - på NordNets hjemmeside kan du følge bloggernes handler og deres porteføljer.

Udover NordNet Bloggen har EuroInvestor også et debat forum for aktier og investering

Leder man efter en hurtig gevinst tror jeg ikke aktier er en god løsning. Gå efter de sikre velrenommerede firmaer, som har bevist deres værd år efter år og kan overleve en krise. Det kunne eksempelvis være udbytte aristokrater - Eksempel 1 og Eksempel 2
Betragt det som et alternativ til din bank opsparing indtil du har bevist andet overfor dig selv.

Lad være at investere penge du skal bruge indenfor den nærmeste fremtid, medmindre du er villig til at tage et tab. Husk at tænke alle scenarier gennem - også hvordan du vil reagere, hvis du lige pludselig har mistet 50% af din investering.

Brug nogle måneder på at læse på de forskellige blogs og fora inden du investerer i noget - så er du bedre rustet.

Held og lykke med dine investeringer.

/AB

Fra Birkerød
Tilmeldt 4. Mar 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 05:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niklas,

Jeg er 18 år nu og har handlet aktier siden jeg var rundt 12-13 år. Personligt vil jeg sige det vigtigste er at du finder et sted hvor du kan handle med lave omkostninger. Det er ikke nødvendigvis den bank du bruger nu! Det giver dig mulighed for at prøve nogle ting af ;)

Derudover vil jeg sige det med at spekulerer i udvalgte aktier i stedet for at se på det generelle billede er en fejl. Mit råd er derfor at du sætter dig helt ind i hvad der sker med verdensøkonomien lige nu, og handler ud fra din vurdering af den. Og så er det et MUST at du følger med i nyheder!

Og så er det nok heller ikke nogen dårlig ide at læse nogle regnskaber :) De kan nemt findes på Google, hvis du søger på navn på virksomhed samt årstal for regnskab

Til sidst vil jeg lige videregive et råd fra nok den mest succesfulde investor:
Warren Buffet - "Køb eller sælg aldrig en aktie uden at have en begrundelse for at gøre det"
Og begrundelsen vil nok som regel være at finde i et regnskab.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen

Mads Boas

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 06:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville råde dig til at investere i investeringsforeninger. Du kan handle på www.NordNet.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 20. Jun 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Remydk.. Investeringsforeningerne arbejder jo inde for et vist felt, og styrer jo egentlig dine investeringer. Du skal bare have tillid til at de foretager de rigtige investeringer, og at det felt de nu bearbejder er noget med profit i for dig.

Jeg handler selv på Nordnet, og har bl.a. haft succes med investeringer i Danske Invest Bioteknologi, som gør sig i forskellige handler med fremtidsbevidste firmaer der forsker i udvikling af brændstof, men det er til gengæld ikke en aktie der egner sig for en daytrader..

Venlig hilsen

Rune Tox

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads.

Hvilke ting bruger du?

Bank?
Gør du det online?
Hvad gennemgår du før at du køber en aktie?

Er det godt at smide 100.000kr ind i en "Sikker aktie over 10 år?"

Jeg har fået et start kapital af min far. VIS JEG KAN ARGUMENTERE FOR HAM.
Så jeg ville gerne ud a lege lidt for at få lidt erfaring inden jeg snakker med ham om det. 

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)