Kære Amino Folk. Nu har jeg de sidste mange uge læst og undersøgt en masse om oprettelse af firma. Jeg har haft et enkelmands virksomhed føre ( en webshop ) men denne gik ikke havet ikke sat mig nok ind i det, Dog lært en masse af det og tror det er det der har givet mig blod på tanden til og gøre det rigtig og starte forfra Jeh har kigget lidt på et S.M.B.A selskab syndes det lyder som en god måde at hver selvstændig på og har en partner der skal hver med af det. Men en lampe begynder og blinke. Hvorfor ser man ikke flere af de her firmaformer som S.M.B.A ?? Er der skjulte minuser ? Hvordan blir man beskættet ? Hvis vi nu vil opbygge et vare lager ( webshop ) og ikke trække løn ud i en lang periode ? Kan os se der er flere der tilbyde hjælp til opstart af S.M.B.A til mange forskælige priser ? nogen der kan anbefalde nogen hvor man ved det er efter bogen Hvad kraver denne firma form af os ? Håber der sider nogen her med det gode overblik. Med Venlig Hilsen Michael Jørgensen |
Hej Michael,
Det er ikke uden grund, at SMBA forholdsvis sjældent benyttes - det er selskabsformen over alle, hvis du ikke har rent mel i posen. Den begrænsede hæftelse gør det attraktivt for slyngler at benytte selskabsformen til at agere konkursryttere.
Derfor skal du ikke blive overrasket, hvis du opretter et SMBA, og du møder modvilje blandt leverandører til fx en webshop. Mange ønsker simpelthen ikke at handle med et SMBA, da det her er forholdsvis nemt at snyde sig væk fra en ellers stor gæld og starte et nyt selskab.
Overvej i stedet for et ApS, hvis du er interesseret i den begrænsede hæftelse. Her vil du ikke møde de samme problemer, men til gengæld hæfter du ikke med mere end indskudsbeløbet - minimum 80.000kr. Et ApS koster ca. 700kr at registrere i afgift, og hvis du ikke selv har lyst til at rode med papirer, kan jurister / advokater gøre det for et par tusinde kroner.
Jeg håber, at det besvarede i hvert fald et af dine spørgsmål? :-)