Hej! |
Du skal generelt gi tyskeren dit CVR nummer og forklare, at du ikke skal betale moms som firma ved køb i EU
Dernæst bogfører du købet som EU køb varer - eller ydelse - afhængigt af hvad - og tager 25% på beløbet uden moms ind både i købs og salgsmoms - så det ikke koster dig noget i moms - ren statistik på begge sider af stregen - de fleste bogføringsprogrammer vil ha en automatik der klarer det under en konto der hedder varekøb EU eller ydelseskøb EU eller noget tilsvarende.
Varen har så kostet dig 100 kr (eller 100 kr plus fragt som er en omkostning lige som varen) - Det bogføres som varelager med bank/kasse som modpost - da det jo ikke er en omkostning, hvis du lægger det på lager.
Hvis du ikke lægger det på lager eller kører lagerstyring kan du bogføre på varekøb og med bank/kasse som modpost, må du mindst ved årsafslutningen optælle dit lager og kende værdien (købsprisen) af alt, så du kan lægge det ind på varelager.
Sælger du det direkte, så bare omkostningskonto varekøb 100 kr - og salg 200 kr excl moms og i begge fald bank/kasse som modpost - men her roder du lidt. Du skal ikke tænke moms overhovedet når du tænker fortjeneste.
Med andre ord: Køb for 100 kr excl moms - og salg for 200 kr excel moms - giver dig en fortjeneste på 100 kr.
Glem moms i forbindelse med fortjeneste - moms er noget du fører i dit regnskab og formentlig en gang i kvartalet skal du indberette købsmoms og salgsmoms - og forskellen er det du skal betale i moms (eller i visse fald ha retur)
Du ha vel givet andre omkostninger så din fortjeneste er nok ikke 100 kr, men det du skatter af er alle indtægter minus alle udgifter (uden moms) = din fortjeneste ved årsafslutningen. Den fortjeneste kan du forskudsregistrere i forskudsopgørelsen på skat - og den skal ind i din udvidede selvangivelse efter årsafslutningen
god vind
vh