Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er privatindkomstbeskatningen i det land du opholder dig i?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nordsjælland / Sydspanien
Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 243
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er jo mange udenlandsdanskere, og potentielle udenlandsdanskere på Amino.

Kunne være interessant at erfare skattetrykket forskellige steder på kloden, evt. andre særlige fordele f.eks. mulighed for skattefri bil, bolig, butler osv.

Er spændt på at se hvor mange lande vi får på en sådan liste :-)

På forhånd tak

MVM

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 12
Indlæg ialt: 447
Fra  Kammersgaard Development Skrevet kl. 17:50

Det lyder rigtig spændende! Jeg følger lige med her, men kan ikke bidrage med det helt store da jeg dog stadig bor i Danmark. :)

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 17:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg bor i Irland og her betaler man 12,5% som firma eller 20% som privat det til at overkomme Big Smile

/allan

Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 17:59

Meget spændende. Jeg lytter med.
Hmm det gir mig en ide. Hvorfor ikke lave et website der gør dette overskueligt. Man kunne i princippet lave det som en tunet wiki hvor folk spæder til med oplysninger og man kan korrigere hinanden.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:01

Jeg betalte 17,2 % i skat sidste år, og landet er.... Danmark.

Skal man længere ned (i EU), så kan jeg anbefale Bulgarien med personbeskatning på 10%.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 19:51

Hej MVM

Det er et interessant spørgsmål, som der er mange svar på og mange måder at undersøge på. Hvad folk vælger at melde ind på nettet, vil jeg dog tage med et gran salt. men hvorfor ikke lade andre lave arbejdet. KPMG udgiver f.eks. hvert år en undersøgelse over indkomstskatter mv. Du kan se 2011 udgaven her: http://www.kpmg.com/Global/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/individual-income-tax-social-security-rate-survey-September-2011.pdf

Det er desværre ikke ret let at sammenligne skat på tværs af landegrænser. Den lette løsning, blot at se på marginalskatteprocenten giver ofte ikke et retvisende billede. Med til billedet hører også f.eks. indirekte skatter: moms og afgifter, social sikring (der i mange lande er meget høje og ofte skjult, da hovedparten betales af arbejdsgiveren, som derfor alt andet lige tilbyder en lavere løn). Men dette er alt sammen som udgangspunkt procentsatser, så det er nogenlunde til at finde ud af, langt værre er det, at indkomsten opgøres på mange forskellige måder. F.eks. er det ret enestående, at man i Danmark kan få fradrag for alle sine renteudgifter og at man kan indskyde i princippet hele sin løn på en arbejdsgiveradministreret pensionsordning uden at det udløser beskatning her og nu. Afskrivningsregler, periodiseringsregler mv. gør en meget stor forskel for selvstændige. Så en sammenligning af indkomstskat mv. på tværs af landegrænser kræver et ret indgående kendskab til skattereglerne i de lande man ønsker at sammenligne med. De 4 store revisionsfirmaet har alle udgivet relativt let tilgængelige informationsmateriale om hovedregler for beskatning i de fleste lande, herunder beskatning af personalegoder mv., der er masser af gratis læsestof for de interesserede.

Når man så har styr på skattereglerne, så bør en sammenligning også omfatte hvad man får for skatten, børnecheck, pension, uddannelse, lægehjælp mv. Det kan sagtens være dyrt at bo i et land med en lav skatteprocent, hvis man f.eks. selv skal betale for sine børns uddannelse og man skal betale en sygeforsikring for ikke at gå konkurs i tilfælde af sygdom. Denne type sammenligninger kan man bruge et helt liv på uden at finde de "rigtige" svar.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)