Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP..... fuldstændig grøn og på herrens mark

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 26. Jun 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Er absolut ny på området...

Min gode ven og jeg vil gerne starte en mindre produktion op. Det drejer sig om saft, syltetøj og andet henkogning.

Jeg vil ikke snyde og lave sorte penge. Vi vil gerne kunne trække vores udgifter på div. materialer fra.
Jeg har ladet mig fortælle at man kan trække op til 11.600,- fra, således at man ikke skal betale skat af den lignende indtægt.

Vi vil begge gerne stå som ejere. Der er tale om en bibeskæftigelse, altså B indkomst. Vi regner med at sælge for ca. 200,- pr. uge (udgiften på ca. 80,-)

Hvad skal vi gøre og hvorfor?

Håber i kan hjælpe mig, guide mig til at sted jeg kan blive klogere.

Vh

Dorthe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55

Hvis i sælger for over 50.000 kr. om året er det et krav at i skal momsregistreres. Hvis ikke kan i lave et regnskab i et regnark, hvor i kan trække jeres udgifter fra.

Fødevarestyrelsen stiller en række krav til fødevarevirksomheder. I kan registrerer jer via virk.dk, hvor i kan finde flere oplysninger.

Selv om i ikke er momsreg. betragter fødevarestyrelsen jer som en virksomhed.

Tilmeldt 20. Apr 12
Indlæg ialt: 86
Fra  Juiced Up - Lej anlæg København Skrevet kl. 22:58

Hej Dorthe,

De 11.600 er blot grænsen for småanskaffelser. Dvs du kan godt trække mere fra, men så skal det afskrives over flere år - vel at mærke hvis det er én ting.

Du kan godt købe 4 maskiner af 5.000 kr og afskrive dem samme år.

Du skal altså ikke rigtig tænke over de 11600, men mere om de 50.000 som afgør om i skal momsregistreres.

Held og lykke med det

Lej højtalere, lydudstyr og lys. Lej Anlæg København

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 23:08

Hej Dorthe

Det lyder som en spædende ide i har på tegnebrædet.  Desværre er regler på fødevareområdet meget skrappe hvilket gør at det stort set er umuliligt at starte en lille hobby produktion.  Skal I Producere fødevare til salg (uanset mængde) vil det kræve en tilladelse fra fødevarestyrelsen, I skal som minimum have et godkendt produktionskøkken, udover det skal der laves en plan for egenkontrol , I skal have være på hyggiejnekursus .... osv. I skal nok også forvente at nogle ret høje årlige gebyre for fødevarekontrol. 10.000 -20.000 kr.

I bør overveje om i har mulgihed for evt. at låne eller leje et produktionskøkken, f.eks på en teknisk skole eller gå sammen med andre der har samme behov for et køkken.

Start med at kontakte Jeres lokale fødevare region der vil kunne vejlede Jer mht reglerne for fødevare produktionsvirksomheder.

Har i efter dette ikke mistet modet er selve virksomhedsregistreringen ganske simpel.

Mvh

Ravn

Fra Svendborg
Tilmeldt 26. Jun 12
Skrevet kl. 23:12

Det er ikke vores plan at sælge for over 50.000,- om året. Og tror også det er langt fra realistisk. Vores plan er at lave frugtsaft, frugtcider og syltetøj på "udvidet hobbyniveau"

Hvis vi kan lave for 10.000,- om året er jeg mere end lykkelig.

Jeg har forsøgt at tilegne mig lidt viden herinde, men synes ikke det lykkedes :)

Hvem skal jeg søge hjælp ved? Skat eller?

Fra Svendborg
Tilmeldt 26. Jun 12
Skrevet kl. 23:19

Jeg har hygiejnekurset.... så et lille vingeben blev det til...

Nu spørger jeg nok meget naivt og blåøjet (to sider af samme sag) Vil det sige at dem der sælger syltetøj på torvet om lørdagen, gør det sort. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at de ingen besøg af fødevarestyrelsen får.

Men tak for svaret, jeg blev klogere. Vil tage kontakt til fødevare region Odense imorgen.

Jeg har nu været inde og læse lidt mere.

Vi vil blive betragtet som "Virksomheder under bagatelgrænsen"

Der vil ikke nødvendigvis ske offentlig kontrol i virksomheder under bagatelgrænsen. Aktiviteterne vil være omfattet af reglerne om offentlig kontrol i kontrolforordningen, men da der ikke er krav om registrering, har fødevareregionerne ikke nødvendigvis kendskab til aktiviteterne og kan derfor ikke føre kontrol med virksomhederne regelmæssigt.

Jeg er stadig hooked...Vil dog gå i seng og gemme min energi til imorgen, Tak for hjælpen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19

Dorthe Scharbach:

Det er ikke vores plan at sælge for over 50.000,- om året. Og tror også det er langt fra realistisk. Vores plan er at lave frugtsaft, frugtcider og syltetøj på "udvidet hobbyniveau"

Hvis vi kan lave for 10.000,- om året er jeg mere end lykkelig.

Jeg har forsøgt at tilegne mig lidt viden herinde, men synes ikke det lykkedes :)

Hvad er der galt med det link jeg gav dig i mit tidligere svar.

Der kan du både finde information om fødevareregler og registrering af virksomhed.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 23:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dorthe Scharbach:

Undskyld men læser du slet ikke hvad vi skriver?  Start med at kontakte din lokale fødevaregion. 

Mvh

Ravn

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)