Hvor svært kan det være! Hej alle. Jeg driver (forhåbentlig snart) en forretning hvor jeg sælger E-Cigaretter. Jeg skal til den forretning gerne sælge noget E-Juice/E-Vækse. Den billigeste, bedste og sundeste løsning er at jeg laver denne E-Juice selv. Billigste: Fordi jeg køber hjem i store mænger, og det har stort set ingen udgifter til selve det at lave blandingen. Bedste: Så kan jeg have mit eget produkt, og forhåbentligt gøre dette til en succes. Derudover smager det 100 gange bedre end færdigblandet juice. Sundeste: Fordi jeg kun har tænkt mig at blande de 3 nøgle ingredienser i samt vand. Propylglykol(PG), Vegetabilsk Glycerin(VG) og smagsstoffer. Jeg har set mange af de færdige produkter indeholder helt op til 15-20 forskellige stoffer. Derudover kan jeg selv holde øje med, at dette sker under ordnede forhold, og mængderne er korrekte, samt råvarerne er ”friske”. Mit spørgsmål går på: Må jeg dette? Og er dette forsvarligt? Inden i kommer med nikotin rumlen, kan jeg orientere om, at dette selvfølgelig følger dansk lovgivning, og ikke indeholder nikotin. Jeg har nu haft kontakt med: Fødevarestyrelsen: ”Det "at inhalere" går ikke ind under vores nuværende definition af at indtage produkter, og hører derfor ikke under os. Du skal kontakte sundhedsstyrelsen.” Sundhedsstyrelsen: ”Da du ikke bruger nikotin, som er et lægemiddel, går dette ikke ind under sundhedsstyrelsen – kontakt sikkerhedsstyrelsen.” Sikkerhedsstyrelsen: ”Øhhhhhh prøv miljøstyrelsen” Miljøstyrelsen: ”Hmm prøv at søge på google under: ”konsulent kemikalie og sikkerhedsblade”, de kan nok fortælle dig noget om hvilke kemikalier du må sælge” 3 forskellige konsulent firmaer: ”Det korte svar på om vi kan hjælpe dig, er ”Nej”, det lange svar vil koste rigtig mange penge, og formentlig stadig være ”Nej”. Skal jeg give op og droppe denne idé, og bare hoppe med på vognen om at sælge færdige produkter, jeg formentlig heller ikke kan få et konkret svar på om jeg må sælge? Skal jeg lade være med at sælge væske og miste mine kunder ved at sende dem til konkurrenterne? Skal jeg bare sælge mine hjemmebryggede væsker da ingen kan give mig et svar der siger imod? (Dette må man jo tro er med forbehold på at jeg vil blive ruineret i tilfælde af at alt E-Væske viser sig at være skadeligt, og jeg får det ene sagsanlæg efter det andet.) |
Gem dokumentation for at myndighederne har svaret uden at kunne finde ud af hvem der har ansvaret. Så bør du kunne fortsætte i god tro.
MEN du har altid ansvaret for det, du sælger til dine kunder. Laver du selv e-juicen, så hænger du på al risiko.
Et godt tip er at få det testet på et laboratorie.