Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for brug af billeder fra nettet til nyhedsbrev!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er pludselig blevet i tvivl om reglerne for brug af andres billeder i mit nyhedsbrev, og håber nogle af Jer kan give mig nogle brugbare input. Jeg sidder på et rejsebureau og modtager selv nyhedsbreve fra luftfartsselskaber som ønsker, at vi formidler deres nyheder videre til slutkunderne. Men ofte synes jeg de billeder der er tilgængelige i deres nyhedsmails er lidt "kedelige" og jeg kunne godt tænke mig at bruge nogle fra nettet.

MEN jeg ved jo der er noget om ophavsretten til billederne osv, og derfor er jeg lidt i vildrede. Når nu at virksomhederne jo dybest set selv ønsker at vi skal formidle deres nyheder videre, krænker jeg så stadig ophavsretten ved at hente billeder fra deres hjemmeside og bruge i mit nyhedsbrev? Og hvis, hvordan får jeg så mulighed for at bruge andre billeder end dem de sender med i deres mails, hvis jeg ikke må "tage" dem fra deres hjemmeside?  

Jeg overvejer at kontakte virksomhederne og få "tilladelse", men det er også et lidt omfattende projekt, da vi benytter mange luftfartselskaber, så er der nogle andre gode råd?

Jeg skal måske lige nævne at jeg HAR læst ophavsretten og mange af de andre debatter angående denne der har været herinde, men jeg synes ikke at kunne finde et godt og brugbart svar på mine spørgsmål.

På forhånd tak!

 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Besværligt eller ej; sørg for at få tilladelse til at bruge billederne.

Det kan komme til at koste dig dyrt "bare at plukke" tilfældige billeder som du synes om

Tilmeldt 18. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Fru Hartmann: Tak for input. Ja, det er jeg absolut også enig i, og jeg er bestemt ikke interesseret i at krænke nogens rettigheder, eller ende med at betale sagsanlæg osv. Men det jeg efterspørger er samtidig lidt generel viden på området, måske nogle erfaringer om, hvordan det er kotume at gribe det an. Både i forhold til hvornår ophavsretten gælder på disse billeder, men også hvordan man sikrer sig tilladelse til at benytte dem. Der må være andre end mig der har siddet i lignende situationer og har nogle erfaringer tænker jeg. Tongue Tied

Fra Kolding
Tilmeldt 20. Apr 12
Indlæg ialt: 24
Fra  More2home Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har selv set vores foto brugt i andre sammenhænge, og hvis det er andre møbelfirmaer der "stjæler" disse fotos, så laver vi en sag ud af det. Hvis det er et firma der slet ikke har noget med vores produkter at gøre evt. en maler, der bare vil vise en flot stue, så gør vi ikke noget ved det.

Man skal bare gøre sig klart at det er ulovligt!

Hilsen More2home

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Personlig erfaring; jeg skulle bruge et billede til en off. publikation. Fandt et på norges tv..... Mailede til dem og forespurgte om det var ok at bruge det, og beskrev hvad det skulle bruges til. Fil lov uden problemer.

I et andet tilfælde, stadig off. publikation, skulle vi betale for at få lov til at benytte billedet.

Hvis du vil bruge billeder fra de selskaber, som du arbejder for - kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle tillade dig at benytte billeder fra deres egen hjemmeside, men spørg... Hellere en gang for meget en gang for lidt.

Du kunne jo også gøre det til en betingense, at have fri adgang til disse billeder.

Men finder du billeder som ikke er fra deres egen side, kan du hurtigt få problemer med ophavsretten, og så kunne du sluttelig komme "galt afsted" hvis du får koblet et billede til et firma, som i realiten reklamerer for et andet firma.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du aldrig kan vide hvordan rettighederne forholder sig (har de selv købt begrænset brugstilladelse, er det deres helt egne eller noget helt 3.) til de billeder som bureauerne du modtager nyheder fra bruger andre steder på deres website, bliver du nødt til at kontakte de enkelte bureauer og spørge om tilladelse, enten til enkelte billeder eller alle billeder inden for en given ramme.

Der er desværre ikke nogen nem omvej eller lignende. Hvis du finder et billede på nettet så kontakt ejeren af websitet og spørg hvordan du kan opnå tilladelse til at bruge det til det du gerne vil bruge det til. jeg kunne ikke forestille mig at de firmaer du samarbejder med vil nægte dig at bruge dem, men problemet er at hvis du ikke har spurgt så er det dig der har problemet og ikke dem, hvis i bliver uvenner eller lignende. Så det med tilladelse vs tilgivelse virker sjældent i de her tilfælde da det er dig som "billedlåner" der får forklaringsproblemet og skal dokumentere at du har ret til at bruge det.

Hvis du endelig bare vil spiffe op med lidt tilfældige billeder så findes der masser af billeddatabaser rundt om på nettet hvor man kan hapse med god samvittighed. f.eks. http://www.sxc.hu/

Tilmeldt 18. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var bare rigtig brugbar information, tusind tak alle 3! Dejligt at høre andres erfaringer både fra den ene og den anden side af situationen! Og lækkert med et link til databasen med gratis billeder! Jeg vil helt sikkert kontake vores samarbejdspartnere, så jeg har mit på det rene, og som I siger, så tror jeg de fleste vil sige ja, når de selv er interesserede i at vi formidler deres nyheder videre.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)