Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frokost til møde skat og moms

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. Nov 10
Indlæg ialt: 29
Fra  Lukket virksomhed - slet Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

KristianB:

Mente nu mere når det bare var os ejere internt uden eksterne forretningsforbindelse

Fradrag forudsætter, at det er strengt nødvendigt for virksomhedens behov, at der serveres mad til mødet.

Hvornår vurdere man at det er nødvendigt? Hvis man f.eks. holder et møde fra 10-14, så er en frokost vel rimelig? Fordudsat at det selvfølgelig har været et fagligt møde. 

Hvis vi kigger på det link jeg har skrevet længere oppe

Bespisning (generelt):
I virksomhedens lokaler (kantine):
¨        personale, herunder interne møder, kurser, mv.

Så ser jeg 100% skatte- og momsfradrag, med følgende noter:

5)         Fuldt fradrag for moms på mad til ansatte, når virksomhedens behov gør det nødvendigt, at arbejdsgiveren sørger forbespisning.
8)         Ikke udtømmende liste over tilfælde hvor der er fradragsret, jf. SKATs styresignal (SKM2010.622.SKAT):
·   møder med forretningsforbindelser
·   bestyrelsesmøder
·   interne møder i virksomheden med fagligt indhold, herunder også temadage
·   interne kursusaktiviteter

Det skal lige understreges at jeg ikke forklare omkring reglerne, men altid henviser til at folk selv undersøger det. Netop pga. at reglerne er som de er pt. 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

TS:

Martin E. Jensen:

KristianB:

Mente nu mere når det bare var os ejere internt uden eksterne forretningsforbindelse

Fradrag forudsætter, at det er strengt nødvendigt for virksomhedens behov, at der serveres mad til mødet.

Hvornår vurdere man at det er nødvendigt?

I bund og grund er det vel kun SKAT, som kan vurdere dette. Det er jo deres egne ord, om at mødet skal være strengt nødvendigt for virksomheden, før der er fradrag for mad under mødet.

TS:

Hvis man f.eks. holder et møde fra 10-14, så er en frokost vel rimelig? Fordudsat at det selvfølgelig har været et fagligt møde.  

Ikke nødvendigvis. Hvis virksomhedens behov ikke kræver at mødet afholdes fra kl. 10-14, men i stedet kunne have været afholdt kl. 13-17 i stedet.

Hvis man bevidst lægger mødet i frokostpausen for at få firmaet til at betale sin frokost, så er det jo ikke virksomhedens behov man dækker, men personernes behov, og det er der ikke (som udgangspunkt) fradrag for!

Især, når der er tale om små virksomheder (I/S og personligt ejet virksomhed) med ingen eller få ansatte.

TS:

Hvis vi kigger på det link jeg har skrevet længere oppe

Bespisning (generelt):
I virksomhedens lokaler (kantine):
¨        personale, herunder interne møder, kurser, mv.

Så ser jeg 100% skatte- og momsfradrag, med følgende noter:

5)         Fuldt fradrag for moms på mad til ansatte, når virksomhedens behov gør det nødvendigt, at arbejdsgiveren sørger forbespisning.
8)         Ikke udtømmende liste over tilfælde hvor der er fradragsret, jf. SKATs styresignal (SKM2010.622.SKAT):
·   møder med forretningsforbindelser
·   bestyrelsesmøder
·   interne møder i virksomheden med fagligt indhold, herunder også temadage
·   interne kursusaktiviteter

Her er der tale om personale - altså udelukkende ansatte i en virksomhed. Der er ikke tale om ejere af I/S.

Man må ikke blande dette sammen. Der er strengere krav til ejere af en virksomhed, end der er til ansatte. Således kan 2-3 ejere af et I/S ikke bare arrangere et internt møde, og så bestille mad udefra, som de trækker fra.

Jeg siger ikke, at det er umuligt, men bare at der er strengere krav til ejere af virksomheder. Således er det et krav, at "mødet har strengt nødvendig erhvervsmæssig karakter", og at det ikke kan afholdes på et andet tidspunkt.

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)