I forbindelse med en forestående etablering af et ejendomsselskab har jeg forsøgt at blive klogere på de skattemæssige forhold der vil påvirke mig privat.
Selskabet etableres som et ApS med 3 ejere. Foruden en del driftudgifter vil der være en regnskabsmæssig afskrivning af vores aktiver (fast ejendom). Er det noget jeg vil kunne udnytte i privat regi, eller er der i kraft af selskabsformen en total adskillelse af selskabets- og mine private skatteforhold?
Velkommen til Amino. Det er normal kotume på dette fora at et spørgmål kun stilles i et emneområde. At stille det samme spørgsmål i flere fora samtidigt er ikke velset og kan skabe irritation.
Det var en fejl, da Amino.dk bragte mig til en "Uuups, noget gik galt"-side da jeg trykkede på "opret". Jeg registrerede først for sent, at den, fejlmeldingen til trods, oprettede indlæget. Nu er jeg ude af stand til at slette det ene indlæg, jeg beklager.
I forbindelse med en forestående etablering af et ejendomsselskab har jeg forsøgt at blive klogere på de skattemæssige forhold der vil påvirke mig privat.
Selskabet etableres som et ApS med 3 ejere. Foruden en del driftudgifter vil der være en regnskabsmæssig afskrivning af vores aktiver (fast ejendom). Er det noget jeg vil kunne udnytte i privat regi, eller er der i kraft af selskabsformen en total adskillelse af selskabets- og mine private skatteforhold?
Jeg håber I kan hjælpe mig lidt videre :)
MVH
Du har helt ret i, at der ikke vil ske nogen påvirkning af de private skattemæssige forhold f.s.v. angår et selskab. Selskabet er en selvstændig juridisk enhed, der aflægger årsregnskab og indberetter sin egen selvangivelse m.v.
Nu skriver du, at I vil oprette et ejendomsselskab, hvorfor jeg følgelig vil forespørge om, hvorvidt dette er optimalt ud fra et skattemæssigt synspunkt. Det afhænger følgelig af, hvorvidt ejendommen er overskudsgivende samt finansieringen af ejendommen. Under alle omstændigheder bør der foretages nogle beregninger på de forskellige scenarier, idet det ofte vil være en fordel, at ejendommes resultat indgår i den private selvangivelse m.v.