Hej, Jeg har netop købt en bolig privat, og påtænker at indrette kontor til min virksomhed i et værelse i kælderen (ikke godkendt til beboelse). Selskabet er et ApS, hvor vi er to ejere. Jeg er klar over at bundfradraget for udlejning på 24.000 kr. kun gælder udlejning til beboelse, men hvordan gør jeg det så smartest ift. skat? Og giver det i det hele taget mening at gøre? Håber på et par venlige fif! :) Vh. Søren |
Du får ikke direkte fradrag ved at "udleje" en del af din egen bolig til din virksomhed.
Du kan derimod få afslag i ejendomsskatten, med det antal procenter, som den del af boligen du benytter er på.
dvs. at har du eg. 120kvm, og benytter 24kvm, så kan du få 20% afslag på din ejendomsskat.
Men når du så påtænker at bruge en del af boligen, der ikke er godkendt til beboelse, ved jeg ikke om der kommer andre regler på spil også, da reglen om ejendomsskat gælder hvis du bruger et beboeligt værelse til formålet.
Husk dog, at du hvis du vælger at lave erhvervslokale i privat bolig, og vil have nogen form for fradrag for det, så må der ikke forefindes noget som helst privat derinde, ikke engang opbevaring af en hobbykniv.