Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan administrerer Justeat, billetnet mm. penge til/fra forbuger til kunden?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

I forbindelse med et projekt har jeg fået lidt tanker.
Hvordan forholder det sig når jeg bestiller en pizza online via just-eat? Jeg betaler jo til just-eat, og som jeg forstår det så sender de vel pengene videre til pizzamanden en gang i måneden eller lignende. Men hvordan kan de det?
Tilsvarende med billetnet, det må vel forholde sig på nogenlunde samme måde da jeg som slutbruger føler at jeg køber noget hos billetnet, men mit egentlige køb hos den leverandør der i sidste ende afholder det arrengement billetten tilknytter sig.

Laver pizzamenden en faktura til just-eat, eller kan just-eat lave en kreditnota-agtig ting og så blot sende den til pizzamanden sammen med en pose penge? (Jeg gætter på at Just-Eat gør det hele, det må administrativt være absolut nemmest for dem)
Og hvordan forholder fakturaen/notaen sig? Kalder man det "Salg af mad" med dertilhørende detaljeret oversigt? "Administration af dine penge i forbindelse med salg af mad" eller hvordan laver de noget som kan godkendes? Eller er man ude i noget "Omvendt provision (Findes der et smart ord for det?) af salg" (I tilfælde af at butikken havde pengene ville Just-Eat vel lave en faktura med "Provision af salg: x kr").
For det må vel bestå af at Just-Eat sender 100%-(x% i provision) tilbage til pizzamanden.

I tilfælde af at jeg spiser en pizza fyldt med sygdom og jeg ligger mig syg, så vil jeg jo mene at jeg har købt den hos Just-eat da de har fået mine penge, men der er jo ingen tvivl om at det er pizzamanden der har leveret produktet.
Jeg kan se at de i deres handelsbetingelser skriver følgende:
"Du bedes imidlertid bemærke, at den juridiske kontrakt om levering og køb af mad og drikkevarer er mellem dig og den Takeaway Restaurant, som du afgiver din bestilling til. JUST-EAT kan ikke give noget løfte om, at den mad og de drikkevarer, der bestilles hos Takeaway Restauranterne via denne Hjemmeside, vil være af tilfredsstillende kvalitet, og JUST-EAT fraskriver sig alle sådanne garantier."
Er det nok til at man er ansvarsfraskrevet i det tilfælde?

Havde jeg nu købt rengøring hos Firma 1, der så satte Firma 2 til at udføre arbejdet, og det ikke var gjort ordentligt eller Firma 2 ødelagde noget - Så ville jeg jo gå til Firma 1 og så måtte de jo derfra gå til Firma 2.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)