Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg få patent på at sælge et produkt i Danmark?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg vil prøve at gøre mig kortfattet

Jeg er til dags dato igang med mit bedste koncept til dato, jeg har endelig fat i den lange ende..(tog også mange år med research)

Mit spørgsmål lyder på:

Jeg er ved at forhandle mig til en distributøraftale (eneret) her i Danmark med producenten. Producenten har købt patentrettighederne til produktet & ideen af opfinderen, og er de eneste som fremstiller produktet (der er dog en fabrik som laver kopier)

Jeg vil gerne høre om der er nogle kloge hoveder derude, som kan fortælle mig, om jeg kan søge for at få retten til at sælge dette produkt, så jeg undgår at der kommer kopivarer i omløb? eller for den sags skyld konkurrenter  (produktet er innovativt) 

Jeg får en eneret af producenten til at sælge deres produkter, men det ændrer jo ikke på at der kan komme kopivarer i omløb. 

Jeg håber på hurtige og seriøse henvendelser. 

(Hvis du har noget at byde på, kan du skrive i min GB, og vi kan evt. udveksle mails) 

Jeg har travlt - som sagt har jeg fat i den lange ende, og har ikke tænkt mig at give slip.

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer helt an på det patent som er søgt af ejeren - men jeg vil formode, at ejeren har taget et verdenspatent. Kopivarer kan du alligevel ikke sikre dig i mod med et patent, andet end at få dem stoppet med at producere. Så hvis ejeren har taget patent, så kan du med din aftale benytte dig af deres patent, ved at kontakte ejeren omkring brud på patentet!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jss:
om jeg kan søge for at få retten til at sælge dette produkt, så jeg undgår at der kommer kopivarer i omløb

Du skriver senere at du får eneret til salg. Derfor har du vel også retten til at sælge det. Er der videresalg af kopivarer, er det jo producentens sag at få det stoppet. Det er ikke lovligt at videresælge kopivarer.

Så jeg forstå ikke rigtig din utryghed. Patent har ikke rigtig noget at gøre med retten til at være enesælger i DK.

Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tillykke med at du har landet et godt koncept.

Det er en god ide, før du skriver under på aftalen, at du tjekker hvad det er for en eneret, som producenten vil give dig - og tjekker, at producenten har den eneret, som han vil give dig.

Jeg kan ikke læse ud af din mail, om produktet også er beskyttet af et varemærke eller som et kunstværk (f.eks. brugskunst) ud over at være en opfindelse. Det betyder en del for, hvordan du kan sørge for at der ikke kommer kopivarer i omløb.

Hvor langt et patent rækker, kommer helt an på, hvor der er søgt patent henne. Hvis patentansøgningen er offentliggjort (og det bliver den 18 måneder efter indleveringen), kan du finde ud af det, ved at søge i Patentscope (http://patentscope.wipo.int/search/en/structuredSearch.jsf).

Du kan som forhandler normalt ikke søge om patent. Det er kun opfinderen, eller den som opfinderen har solgt sine rettigheder til, der kan søge om et patent. 

Et patent giver en eneret til at udnytte opfindelsen - ikke kun til at producere, men også til at f.eks. importere. Det betyder, at hvis der er patent på opfindelsen i Danmark, kan den, der har patentet, få Skats hjælp (eller domstolenes) til at bremse importen af kopivarer. 

Men hvis der ikke er noget patent i Danmark, kan du heller ikke få den eneret som et patent giver - men måske er produktet beskyttet på anden måde, f.eks. ved et varemærke, og så kan det være spændende alligevel. Bare tænk på Coca Colas sirup, som er beskyttet af varemærke og gode hemmeligheder, men ingen patenter.

Held og lykke

Ane

 

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Tak for alle jeres flotte svar. Jeg svarer først nu da jeg som sagt har haft mange ting og se til. Som sagt, havde jeg fat i den lange ende, og har det stadig. Jeg har dog ikke rørt sagen i over et år nu, til trods for at jeg faktisk havde fundet en investor som gerne ville skyde penge i det, og til trods for at jeg ejer alle domænerne i Danmark og et i Sverige.

Som sagt har jeg ikke gjort mere pga. Personlige årsager, så det hele ligger der endnu, lige til at gå efter.
Jeg er dog igang med et andet projekt nu, så har ikke tid til mere..

Men jeg kunne godt tænke mig at der var en ildsjæl eller to som kunne, og ønskede at sætte dette projekt igang. Jeg skal være med som idemand eller passiv partner. Samt evt.sparringspartner hvis dette ønskes.

Eneretten kræver nok en kapital på 150.000 måske 200.000 kr. Men de fleste penge går til varekøb. Der er også mulighed for at aftale sig frem til at få Norge og Sverige med i eneretten. (Det ene domæne er dog optaget i Norge, men af amatører) der skal bruges en hjemmeside, og en bil, så du kan komme rundt og lave aftaler med forskellige sportsforretninger, klubber, foreninger mm. Og et lille lager.

Det er også muligt at starte ud meget billigere i starten, for at etablere sig som den første på markedet. Her får du dog ikke eneretten, så der kan i princippet komme nogen og købe eneretten.men dette tror jeg ikke sker.
Det kræver en webshop, en bil og det antal varer du ønsker. (Alt fra 30.000 op opefter) Det er et produkt, men i forskellige størrelser og med tilbehør.

Kun seriøse henvendelser. Andet vil ikke blive besvaret. Desuden vil vi lave en tavshedskontrakt inden ideen bliver drøftet i detaljer.

Jeg svare ikke med det samme, så regn med noget ventetid.

Med venlig hilsen
Jss

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)