Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personalelån

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har en mindre veldrevet Aps hvor jeg er eneste ejer og ansat. Der er penge på kontoen og vil gerne afvikle mine privat lån ved at yder en personalelån til mindste rente til mig som ansat.

Der vil være afviklingsplan forelagt.

Er det ulovlig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44

Du er godt nok ansat men også ejer - så du må ikke yde dig selv lån fra firmaet. Aktionær/anpartslån er ulovlige. Dette gælder for ejeren og nærstående parter.

Du må give dig selv løn - eller udbytte. Eneste omstændighed du kan tage penge ud af firmaet ud over det, er hvis du har lagt penge ud for firmaet, så det er firmaet der skylder dig penge.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:33

Du må give dig selv løn - eller udbytte

Meget enig med Coockie i hans svar. Et par kreative men lovlige løsninger kunne være:

1: Oprette et SMBA (digselv i forening med ApS). Dit ApS skyder penge ind SMBA, som du herefter lovligt kan låne. Du har en gæld til SMBA, som har en gæld til APS. Det er en relativ billig løsning.

2. Oprette et tysk UG. Dit ApS opretter et tysk UG (mini-aps, som simpelt kan oprettes med en ansvarlig kapital på 1 €). Dit ApS låner penge til UG, som under visse forudsætninger godt må låne penge til direktør eller ejer.

Der kan sikkert findes et dusin andre muligheder. Det vigtige er at få fundet regnemaskinen frem og finde ud af om nogle modellerne med de forbundne omkostninger er rentable i forhold til at få nedbragt din gæld.

/Henrik

Tilmeldt 25. Feb 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:01

Mange tak til begge med meget brugbare svar:-)

Jeg gå lige i tænkeboks.

Mange tak igen!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)