Hej, jeg har muligheden for at købe mig ind i den virksomhed som jeg er ansat i. Det er et A/S med pt. 4 aktionærer. Min ide var at stifte et Aps, som jeg lånte penge til at købe aktier i virksomheden med. Aktieposten som jeg kan købe er ca. 5-10% af virksomheden. Er dette den mest fordelagtige måde at gøre dette på? er der særlige forhold som jeg skal være opmærksom på - fordele/Ulemper? MVH Jesper |
Det er den normale måde man gør det på, men der er mange forhold der skal vurderes inden man bør udtale sig nærmere hvad der er bedst for dig.
Dels hvor mange penge skal du skyde ind og giver selskabet overskud. Betales der udbytte eller investeres der o.s.v. o.s.v.
Du skal også være opmærksom på, at med en lille kapitalandel i selskabet, er din indflydelse også tilsvarende lille.
Du skal være opmærksom om der findes en aktionæroverenskomst og hvad den indeholder. Den skal du jo nok tiltræde.
Du bør finde en uvildig rådgiver som objektivt kan rådgive dig om netop disse forhold. Altså du skal ikke tage selskabets advokat og/eller revisor.
Eftersom du skal låne pengene, skal du også have banken med, og de vil nok opstille en række forhold til feks hvordan dit medejerskab vil påvirke din privat økonomi, herunder mer løn eller udbytte samt ikke mindst om der så vil blvie råd til at afvikle på lånet.
Advokaten bør rådgive om de juridiske forhold i kontrakterne, herunder overdragelse af aktier, aktionæroverenskomst evt. direktørkontrakt o.s.v.
Revisoren kan rådgive dig om de økonomiske aspekter i handelen, herunder hvorledes det skattemæssigt vil påvirke din økonomi, samt i øvrigt de øvrige økonomiske forhold. Se på selskabets økonomi, gennem dine briller. Prisfastsættelsen af aktierne o.s.v.