Situationen er at mit Holdinselskab er ved at gå konkurs ( var i skifteretten og fik en solvenserklæring) jeg skylder ca. 12.000 til revisoren ...trist men sandt. Det er et Aps jeg har været drevet uden nogen former for aktiviteter siden 2007. Kapitalen i selskaber er videreført til et 50 % ejet selskab som nu desværre også er insolvent, hvilket min partner vil råde bod på og evt. Selv videreføre. Udkastet til aftalen indebærer at min partner køber mig ud for 1,- kr. Jeg har en oprindelig kapital på 125.000 + jeg har indskudt yderligere 50.000 (direkte til det fælles selskab) men dette tænker jeg at hvis det er formålstjeneligt at bruge til at hæve kapitalen yderligere. Jeg har endvidere personligt ydet lån til det fælles selskab og vores bank har sikret sig hæftelser ved os personligt, hvilket jeg har svært ved at komme udenom. Da mit holdingselskabet ikke er konkurs (endnu) så har jeg muligheden for forskellige tiltag for at forsøge at opnå skattemæssigt fradrag for mine tab, men har brug for råd til hvilken vej jeg skal gå. Som jeg ser det er der et par muligheder, som en selskabsbedemand har peget på (ikke at jeg helt stoler på det dog) derfor dette indlæg: 1. Lade stå til og lade kreditor begære konkurs - hvad indebærer det af personlige skattefradrag 2. Sælge selskabet nu til en "bedemand" for 1,- kr. Der evt. Vil kunne benytte underskuddet. 3. Finde en ordning med kreditor, så jeg kan lukke selskabet ned selv med de tiltag der anbefales...skal dog siges at jeg har frist til indsendelsen af regnskab for sidste år (regnskabsperiode 1/4-31/3-12) i juli måned. Skal ske inden regnskabet skal indleveret, da jeg ikke vil betale revisor igen igen. 4. Finde ordning og fortsætte drift ( jeg har ikke noget umiddelbart at bruge selskabet til dog) men her rammes jeg også af solvenskrav enest ved indlevering af regnskab som jeg ikke ønsker eller har råd til at betale revisor for dette uden perspektiv. Hvem har et bud på en farbar vej ... |
Hej
Det er selvfølgelig altid en problematisk situation, men der er flere muligheder, som du også selv er inde på.
Hemol:1. Lade stå til og lade kreditor begære konkurs - hvad indebærer det af personlige skattefradrag
Dette er en mulighed, men du bliver registreret med et selskab, der er tvangsopløst (Betyder måske ikke noget, men alligevel). Når selskabet er lukket vil du få skattefradrag som negativ aktieindkomst for de oprindelige kr. 125.000. De andre kr. 50.000 betragtes her som et formuetab uden fradrag.
Hemol:2. Sælge selskabet nu til en "bedemand" for 1,- kr. Der evt. Vil kunne benytte underskuddet.
Du kan følgelig sælge selskabet og få skattefradraget for tabet. Imidlertid kan det skattemæssige underskud ikke sælges med, når mere end 50% af anparterne sælges.
Hemol:3. Finde en ordning med kreditor, så jeg kan lukke selskabet ned selv med de tiltag der anbefales...skal dog siges at jeg har frist til indsendelsen af regnskab for sidste år (regnskabsperiode 1/4-31/3-12) i juli måned. Skal ske inden regnskabet skal indleveret, da jeg ikke vil betale revisor igen igen.
Måske den bedste løsning med en akkordering med revisoren under henvisning til, at selskabet under alle omstændigheder lukkes. Herefter skal der udarbejdes et årsregnskab pr. 31/3 2012 og indgives en selvangivelse.
Når dette er sket, så kan du få en skattekvittance fra SKAT og sammen med en "Betalingserklæring" fremsende disse til Erhvervsstyrelsen og få lukket selskabet stille og roligt.
Hemol:4. Finde ordning og fortsætte drift ( jeg har ikke noget umiddelbart at bruge selskabet til dog) men her rammes jeg også af solvenskrav enest ved indlevering af regnskab som jeg ikke ønsker eller har råd til at betale revisor for dette uden perspektiv.
Du kan ved afhændelsen af anparterne i datterselskabet vælge at fravælge revisionen for selskabet fremadrettet, hvorfor det så kan være hvilende indtil du i givet fald skal bruge det. Herved kan der spares en del på revisoromkostningerne.
Håber dette kan hjælpe lidt på vej
Tonny