I forbindelse jeg er ved at lave mine nyeste skud på stammen af webshops, gik jeg i tænkteboks over hvordan hjemmeside kan markedsføres, og hær tænkte jeg viralt.
Stunt/ide: På en bestemt dato kl. XX bliver ALLE produkter på hjemmesiden GRATIS.
Produkterne er billige i indkøb.
Jeg tænkte man kan lave lagerstyring således der er f.eks. 100 eller 150 produkter der bliver givet væk gratis (ca. 2-3k DKK i tab). Og ligesåsnart alt er udsolgt, ja så slutter det.
Det skal selvfølgelig være sådan at folk kun kan købe/få ET produkt. Men de skal som udgangspunkt betale fragten (ca. 16 kr.)
Formålet er selvfølgelig at budskabet skal spredes på facebook og "word of mouth", og helt perfekt hvis der kom noget omtale i aviser (her en god idé med flere pressemeddelelser)
Er det en god idé? Eller er det fuldstændig bindegalt? Hvad synes i?
om det er en god ide er kommer jo blandt andet an på om du mener at det tab du får er givet godt ud i form af markedsføring.
men jeg er sikker på at det er noget der ville få rigtig mange til at komme forbi din side, og få set dit udvalg af varer, og hvis det er nogle varer der rammer en bred gruppe mennesker kan det nemt være godt givet ud jo :)
Fedt, fedt!! Men prøv om du ikke kan sætte et bestemt tidsinterval på f.eks. fire timer i stedet for indtil produkterne er udsolgte. Dette kunne evt. kombineres med en ticker på siden, der tæller ned for hver "solgte" vare. Og man må vist ikke give varer væk helt gratis. Sælg dem i stedet med 95% i rabat - det har jeg i al fald ikke hørt om tidligere. Hvad siger I andre?
Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?
Hvorfor må man ikke give varer væk, det der da ingen logik i? : O Men ellers en god idé med 95% rabat :)
Eneste problem er jeg ikke har programmørerfaring, så sætter selv hele siden op i prestashop med tilkøbt tema, så et tidsinterval på 4 timer og en ticker kan jeg ikke programmere. Men eller rigtig god idé :)
Derfor jeg tænnkte jeg bliver nød til at gøre det indtil der faktisk ikke er flere produkter i shoppen hæhæ :P
Det er bestemt en god ide. Det kræver dog en massiv kampagne for at kunne lykkedes, så dét skal du være klar over. Det er eksempelvis bedre at bruge 20.000 på en kampagne der virker end 10.000 på en der ikke virker (helt firkantet set).
Der er dog en masse regler du skal være klar over, før du går igang. Om du må give det gratis væk, er jeg ikke klar over. Jeg ved at du IKKE må give det gratis væk hvis det er noget der sidenhen koster kunden penge (f.eks. via abonnement el. lign), eller hvis kunden er bundet til din service.
Det er også vigtigt at du udførligt skriver i din kampagne hvad planen er - Du SKAL skrive hvis det kun gælder eks. 200 varer eller "så længe lager haves". Ellers er det dårlig markedsføringsskik...
Den med tælleren fungerer klart bedst, efter min mening.
Ja jeg vil lige læse lidt op på reglerne, for i har nok ret der er nogle restriktioner og/eller regler der skal overholdes.
Hele idéen er netop man ikke skal lave en massiv kampagne, og derved spare penge - netop ved at budskabet spredes viralt på henholdsvis facebook. Men det ved jeg slet ikke om kan lade sig gøre.
Det kan sagtens lade sig gøre, og folk har jo netop også en grund til at sprede ordet :) Men det kræver man sår nogle frø hist og hér. Det kan være på mange forskellige måder, og de behøver ikke nødvendigvis koste mange penge: Flyers, omtale i medierne, tilstedeværelse i et shoppingcenter, etc. Men én ting er sikkert - Der sker intet hvis ikke man holder det i rimelig stramme tøjler og er tilstede i medierne, på den ene eller anden måde. Selv de mest virale kampagner der tilsyneladende er helt bruger-baseret, er nøje kontrolleret og styret.
Jeg er spændt på at høre hvordan det kommer til at gå - jeg tror sagtens det kan fungere:)