Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring når bilag mangler for trækning på bank

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg vil lige høre om I kan hjælpe med min hovedpine omkring sagen med manglende bilag for trækninger på bankkontoen?
Så vidt jeg kan gennemskue skal de bogføres uden moms (da den ikke kan trækkes fra).

Der er ikke beskrevet meget omkring dette - da det helst heller ikke skal forekomme for mange gange Stick out tongue

Her kommer så hvad jeg reelt har behov for hjælp til (bruger C5):

1:

  a) I min kontoplan skal jeg da oprette en konto til disse (17533 - udgifter uden bilag) og bogføre hhv bankkonto og denne?
       Dermed er der oprettet en såkaldt "spørgekonto" 

  b) Og hvad med bilagsnr? Kassekladden vil have bilagsnummer på alle posteringer, men da det mangler vil jeg jo i så fald få et hul i mappen (hvilket der vist ikke må)...
      Eller skal jeg lave et blankt A4 med håndskrift "Bilag Z, dato: xx.xx.xx - Hævning af YYYY DKK. Ukendt køb) ?

2:

  a) Når/hvis bilaget så bliver fundet - posteres den så med hhv. 17533 og den korrekte konto ?
      Er der noget specielt at være opmærksom på her?

  b) Hvis bilaget fremkommer bogføres moms så som normalt ved hjælp af ovenstående omkontering? Eller er muligheden forpasset?

Håber de beskriver udfordringen rimeligt - og at der er en med løsningen på denne Smile

Bedste fredagshilsner
Steen 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steen

Ved manglende bilag kan du passende tage et "blankt" papir og beskrive, hvad transaktionen omhandler, hvis det ikke klart fremgår af bankkontoudtoget.

Bilagsnr. bliver følgelig det næste i rækken og bogføres eks. som du beskriver under poster "Udgifter uden bilag".

Skulle du senere få fat i bilaget, så skal du følgelig tilbageføre den tidligere bogføring og herefter bogføre det korrekte bilag på de relevante konti.

Af hensyn til senere afstemninger/opslag vil jeg ligeledes anbefale, at du skriver så udførlig en tekst i bogføringsprogrammet som muligt.

Tonny

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag en kopi af bankkontoudtoget for den pågældende dag(e) - giv det bilagsnr.  det er din dokumentation.

ingen momsfradrag medmindre der er spec. bilag  - dog findes der en bagatelgrænse - kan dog ikke huske beløbet - måske 200 kr.

du skal bogføre posten der hvor den hører hjemme.

kontanthævninger m.v. som du selv har foretaget = ingen fradrag. Det skal altså være bank eller leverandørtrækninger der er trukket aut. fra din konto.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Grønborg:
Tag en kopi af bankkontoudtoget for den pågældende dag(e) - giv det bilagsnr.  det er din dokumentation.

Det er ikke korrekt!

Et bankkontoudtog er principielt ikke nogen dokumentation. Det kan dog forekomme, at det godkendes af SKAT, men det er absolut ikke nogen selvfølge.

Tonny

Tilmeldt 27. Apr 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for gode svar - så skulle der nu være styr på dem også Smile
Mht. kontoudtog fra banken var jeg klar over dette - hvilket var med til at gøre mig usikker på det andet...

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har vundet en sag i landsskatteretten på netop det spørgsmål

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Steffen Grønborg:

jeg har vundet en sag i landsskatteretten på netop det spørgsmål

Ja, tillykke med detCool

Jeg har så konstateret, at der findes væsentlige flere tabte sager på denne baggrund med manglende dokumentation og bilag....

Derfor er konklusionen stadig, at et bankkontoudtog ikke er tilstrækkelig dokumentation.

Tonny

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det væsentlige er, at transaktionssporet er i orden.

Kan betalingen spores til den der har modtaget beløbet.

På trådstarters indlæg, lyder det som om pengeinstitut har trukket nogle gebyrer o. lign. som han ikke har modtaget dokumentation for eller f.eks. LS leverancer - aftaler med leverandører om aut. betaling for varer. Disse er der ingen problemer med fradragsmæssigt. Det er rigtigt, at Skat forvalter spørgsmålet lidt forskelligt rundt i landet, men lsr er klar i spyttet på det område.

Som jeg også skriver tidligere, hvis der er tale om hævninger o.lign. som han har "glemt" er der selvfølgelig ingen fradrag.

 Ligeledes vil det altid være en stor fordel hvis man får rekonstrueret bilaget ved at henvende sig til modtageren af beløbet. Jeg har aldrig mødt modvilje på den konto.

Det er helt korrekt, at der findes et utal af tabte sager p.g.a. manglende dokumentation. Men det er jo netop p.g.a. MANGLENDE dokumentation. Beløbet skal kunne spores til enhver tid. Altså DK hævning, check nr. xx dur ikke,

 

Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder lidt i samme situation med en kunde. Her mangler der RIGTIG mange bilag!!! Bla har man modtaget nogle betalinger med Dankort, men der er ingen bilag. Dog ved jeg at det har været et varesalg i deres lille butik. Kan jeg på samme måde tage et blank stykke papir og skrive "varesalg" og bogføre på varesalg eller skal den på en konto" Udgifter uden bilag"?

På forhånd tak for svar :)

Anja

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)