Hej, Jeg har fået lidt modstridende oplysninger om egenskaberne ved en iværksætterkonto og vil gerne høre noget fra nogen der måtte have erfaring med tingen: Giver en iværksætterkonto mening for et softwarefirma, hvor der ikke er andre udgifter end løn og måske en smule hardware? Dvs., må jeg indbetale penge nu af min indkomst (og spare topskat) på en konto, og så senere bruge pengene på at udbetale løn til mig selv i den nye virksomhed? Jeg har hørt historier om, at pengene fra iværksætter kontoen kun kan bruges til anskaffelser, men har lidt på fornemmelsen, det forveksles med den gamle etableringskonto. På skat.dk står der flg.[1]: "Etablerings- og iværksætterkontomidler skal kunne anvendes til at afholde alle driftsomkostninger, der er fradragsberettigede efter SL § 6, stk. 1, litra a." Det lyder jo ikke sådan umiddelbart lovende? Eller...? Lad os sige, det faktisk er muligt at gøre som foreslået og det giver mening at begynde at betale ind, så kunne jeg godt tænke mig at se et konkret regneeksempel. Jeg er lidt forvirret over "nettolønindtægten", der nævnes på [1] - er det nettolønnen, hvis man ikke havde gjort brug af fradraget eller hvad menes der monstro? Lad os sige tage en fiktiv indkomst på 1.000.000 kr. - under normale omstændigheder skal man vel betale ca. 550.000 kr. i skat, dvs. nettoløn-indtægten er 450.000 kr. Er grænsen så 60% af 450.000 kr. = 270.000 kr.? På forhånd tak for svar! Ulrik [1]: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102777 |
Iværksætterkonto og løn til sig selv
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)