Jeg har en udfordring, som jeg håber I kan være behjælpelig med at afklare...
Min virksomhed har, ganske lovligt, opsamlet nyhedsbrevmodtagere igennem de sidste 2 år og har i dag en database på ca. 26.000 emailmodtagere som har sagt "Ja tak" til at modtage vores nyhedsbrev.
Vi er først for nyligt begyndt at benytte vores database og sende nyhedsbreve ud, hvor vi opsamler statistik via et fint stykke marketingsoftware, men jeg synes at åbningsprocenten er meget lav (20 - 25 % - ca. 5.500 - 6.500 der åbner).
Første tanke er, at vores nyhedsbrev havner i mange af vores modtageres SPAM-filter, da jeg kan se at det er sagen ved min egen Hotmail-konto.
Hvad har I af erfaringer med ovenstående, herunder åbningsprocent og hvilke årsager der kan forværre/forbedre denne?
De bedste hilsner
Claus
Claus Jesper Jensen Entusiastisk iværksætter indenfor rejse, medie- og mobilebranchen
Dato: 28-05-2007 20:52:04 Forfatter:Claus J. Jensen
Min virksomhed har, ganske lovligt, opsamlet nyhedsbrevmodtagere igennem de sidste 2 år[...]
Vi er først for nyligt begyndt at benytte vores database og sende nyhedsbreve ud[...]
Hvad har I af erfaringer med ovenstående, herunder åbningsprocent og hvilke årsager der kan forværre/forbedre denne?
Når den ældste mailadresse er 2 år, kan du starte med at slette de mailadresser, hvor du får mailen tilbage pga. overfyldte konti eller slet og ret lukkede konti. Folk skifter sindsyg ofte e-mailadresser, så mange af de adresser du har er ikke længere noget værd.
Kender ikke lige løsningen, min hotmail gør det, at den ligger alt i junk (hvis ikke allerede godkendt), og så skal jeg manuelt godkende en mail adr. Så kan ikke lige se, om der findes en løsning på det problem?
Måske kan i opfordre jeres brugere til at godkende jeres mail som "sikker"? Send en test mail, som brugeren skal svare tilbage på, og så deltager modtageren i en konkurrence eller lign. Så ved man, at de modtager mailen korrekt.
Mvh
Tranberg
Fang mig hvis du vil have god smag i munden - alt i spiritus og barudstyr hos MixMeister.dk
Sørg først og fremmest for, at jeres udbyder af mailservice har lavet en SPF-opsætning: http://www.openspf.org/ - Hotmail specielt lægger meget i denne opsætning.
Visningsprocenten lyder utroligt lav, specielt når e-mail-adresserne er opsamlet "fornuftigt". Jeg giver de andre ret i, at I skal få analyseret listen og håndtere bounces, så I kan fjerne ugyldige e-mail-adresser. Ingen grund til at bruge tid og ressourcer på dem.
Giv desuden tid - har I først sendt ud nu, 2 år efter modtagelsen af første e-mail-adresse, skal folk uden tvivl lige "vænne sig til", at I nu sender nyhedsbreve til dem. I vil uden tvivl modtage mange frameldinger i den første periode, men derefter bør tilmeldingerne stige efterhånden som jeres (tilfredse) modtagere anbefaler jer til deres venner og kolleger.
Tak for et par hidtil gode svar - kom endelig med flere guldkorn :-)
Til info, så er der "kun" ca. 1.700 adresser som bouncer så dem har jeg styr på, men jeg vil i hvert fald kigge nærmere på SPF og domain keys.
Vi benytter dog MyMarketingMachine fra www.zoomio.dk, som har nogle gode referencer og været på markedet i et godt stykke tid - ydermere, så virker deres software og kode også til at være ganske professionel, hvorfor jeg tror de også har tænkt på ovenstående udfordringer.
De bedste hilsner
Claus
Claus Jesper Jensen Entusiastisk iværksætter indenfor rejse, medie- og mobilebranchen
Vi benytter dog MyMarketingMachine fra www.zoomio.dk, som har nogle gode referencer og været på markedet i et godt stykke tid - ydermere, så virker deres software og kode også til at være ganske professionel, hvorfor jeg tror de også har tænkt på ovenstående udfordringer.
Det er sådan set ligegyldigt hvilket firma i bruger til masseudsendelse af e-mails hvis det foregår gennem jeres domæne navn - i får den lige tilbage i hovedet igen - ikke for at blive teknisk - men hver gang en e-mail bliver sendt fra jeres domæne, så vil enhver e-mail server i hele verden checke om den sendende server, samt ip-adressen det bliver sendt fra har RET til at sende gennem Jeres domæne navn. Og hvis det ikke har det så bliver i knaldet og til sidst ryger i på antispam listerne som mail servere checker for spam ip-adresser og spam domæner, Zombie maskiner etc. og så taler vi ikke længere om, at i har problemer med at send e-mails til kun hotmail.........I vil have meget større - lad os sige alle servere i hele verden på sigt...... (Det gør alle mail servere for hvert nyt mail der kommer ind og det bliver gjort gennem DNS) Det er i dag ikke et spørgsmål OM, men hvornår (så ASAP som muligt) I skal have implementeret specifikt SPF records og evt. domain keys (ekstra security tool/layer) - det er et krav!
"Whatever" har ret. Zoomio kan have nok så meget styr på det, men de kan af åbenlyse grunde ikke oprette en SPF record der tillader deres servere at udsende emails fra jeres domæne. Så kunne enhver spammer jo gøre det samme.
I skal høre Zoomio hvilke servere de sender mails ud fra, og så selv oprette SPF records i jeres egen DNS som tillader mails fra disse servere (man kan godt tillade mere end en server).
I skal være yderst velkomne til at linke til eller citere min blogpost hvis i kontakter Zoomio.
De hidtidige udtalelser om SPF er nu ikke helt korrekte. Der er forskel på Sender og Envelope-Sender i mailserver-regi. For at tage udgangspunkt i vores service, eBrev: Sender er vores kunder, f.eks. Amino eller Thorborg, Envelope-Sender er eBrev. SPF-recorden sættes på Envelope-Sender-domænet, så det er altså nok at vi har en SPF-record på vores mailservers domæne - vores kunder behøver ikke sætte noget op. Vi har fortalt lidt om det på http://ebrev.info/om-ebrev/teknikken-bag-ebrev/
Det samme gør sig naturligvis gældende for andre udbydere. :)