Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af laptop i I/S. Konkret eksempel.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften fantastiske mennesker.

Jeg har et konkret spørgsmål.

Jeg har et I/S med to partnere.

Den ene partner skal have ny laptop, da hans simpelthen er forældet, og kan ikke bruges til det der kræves i vores virksomhed.

Den nye skal primært bruges til virksomheden, men kan nok ikke undgås at den bliver brugt privat til tider.

Hvordan ser fradraget ud på overstående?

Næste spørgsmål.(der tages udgangspunkt i at der er fuld fradrag)

Vi er som sagt 3 ejer. At den ene køber en bærbar gennem virksomheden, skal selvfølgelig ikke gå ud over et evt overskud til os andre.

Så hvordan undgår vi dette? Lad os antage at han vil købe en bærbar til 10.000 inkl moms. Efter moms 7.500 kr. Vi antager han har en skatteprocent på 50%. altså har den kostet virksomheden 3750 kr. Kan han så bare indskyde 3750 kr til virksomheden, og så er den skid slået?

Jonas

 

Tilmeldt 24. Dec 09
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas:
Så hvordan undgår vi dette? Lad os antage at han vil købe en bærbar til 10.000 inkl moms. Efter moms 7.500 kr. Vi antager han har en skatteprocent på 50%. altså har den kostet virksomheden 3750 kr. Kan han så bare indskyde 3750 kr til virksomheden, og så er den skid slået?

Altså der skal jo indskydes 10.000 kr, hvis den koster 10.000 kr - den anden virksomhed skal jo have det beløb, som den er sat til :-)

Fra Købenahvn
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas.

Er ikke helt skarp i hvordan reglerne er omkring privat brug. Så håber en anden kan hjælpe med det. 

I forhold til dit anden spørgsmål, er din udregning en del ved siden af.

En computer til 10.000 inkl. moms, koster 8.000 kr. ekskl. moms.

Tror du er faldet over en regnefejl mange gør omkring moms. En vare tillægges 25% moms udover grundprisen, dvs. en vare til 8.000 kr. ekskl moms tillæges 2.000 kr. Derved fås en total pris på 10.000 kr. inkl. moms. Efter momsen er tillagt udgør den 20% af det totale beløb, og ønsker du derfor at trække momsen fra en vare er det du 20% du skal trække fra, og ikke 25%.

Din partners skatteprocent har heller ikke noget at gøre med hvad computeren koster virksomheder, under alle omstændighederne koster computeren 8.000 kr., men der skal jo stadig betales 10.000 kr når den skal købes. Hvis han betalte 100% i skat, var den så gratis?

Danmarks fedeste Macbook sleeves og Covers.

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Millard:
Altså der skal jo indskydes 10.000 kr, hvis den koster 10.000 kr - den anden virksomhed skal jo have det beløb, som den er sat til :-)

Er ikke helt med på hvad du mener? Vi har pænt overskud på kontoen til at kunne ligge ud, indtil der bliver afregnet moms og skat? giver det mening?

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Hansen:

En computer til 10.000 inkl. moms, koster 8.000 kr. ekskl. moms.

Tror du er faldet over en regnefejl mange gør omkring moms. En vare tillægges 25% moms udover grundprisen, dvs. en vare til 8.000 kr. ekskl moms tillæges 2.000 kr. Derved fås en total pris på 10.000 kr. inkl. moms. Efter momsen er tillagt udgør den 20% af det totale beløb, og ønsker du derfor at trække momsen fra en vare er det du 20% du skal trække fra, og ikke 25%.

Din partners skatteprocent har heller ikke noget at gøre med hvad computeren koster virksomheder, under alle omstændighederne koster computeren 8.000 kr., men der skal jo stadig betales 10.000 kr når den skal købes. Hvis han betalte 100% i skat, var den så gratis?

Hej Anders.

Jeg er med på momsreglerne, det gik lige lidt for hurtigt med indlæget :)

Jeg er med på at virksomheden nu og her skal betale 10.000 kr for computeren. Men det er jo ikke det computerne reelt koster virksomheden efter fradrag. Lad os antage vi alle har en skatteprocent på 50%, så er det vel det vi skal tage udgangspunkt i?

Tilmeldt 24. Dec 09
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas:
Er ikke helt med på hvad du mener? Vi har pænt overskud på kontoen til at kunne ligge ud, indtil der bliver afregnet moms og skat? giver det mening?

Okay.. Jeg er ikke helt med på hvad det handler om så :-) 
 

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Millard:
Okay.. Jeg er ikke helt med på hvad det handler om så :-) 

Hvis min partner skyder 10.000 i virksomheden, fordi han skal have en computer til 10.000, så får vi andre jo gavn af nogle af de penge han indskyder.

Lad os sige at computeren efter fradrag koster virksomheden 5.000 kr. så har han indskud 5.000 for meget?

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Altså som udgangspunkt så hæfter man solidarisk i et I/S.
Dermed vil eventuelle indskud/fradrag/overskudsdeling også ske ligeligt. Når virksomheden køber en computer til en af partnerne, så er det jo fordi virksomheden skal bruge det. Dermed skal alle partnere i virksomheden også "bære" den omkostning. Et forenklet eksempel:

Lad os sige at virksomheden inden købet af computeren har et overskud på 10.000.
I køber computeren til 8.000 kr. (momsen skal ikke medtages). Det efterfølgende overskud er derfor 2.000 kr., skal deles mellem 3 partnere, ca. 666,67 kr. til hver. Hvis formålet er, at de to øvrige partnere skal stilles som om computeren ikke var blevet købt, så skal jeres 3. partnere betale jer 2.667,67 kr. (overskudet til deling ville have været 3.333,33 kr. pr. mand) - men det kan man kun gøre, hvis han betaler jer dem uden om selskabet; og det er vist ikke helt lovligt.

Overskuddet i firmaet, som I beskattes af, bliver ikke berørt af, at en partner indskyder penge. Det har udelukkende indflydelse på egenkapitalen og bankkontoen. Hvis formålet er, at han skal holde virksomhedens bankkonto skadesløs, så skal han indbetale 8.000 kr.

Det er noget kringlet, det I har gang i. Som nævnt i starten, så er det sådan et i I/S, at man handler som én enhed.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)