Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af sidste års køb af PC i e-conomic

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Esrum
Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står nu med lidt tvivl omkring bogføringen af en afskrivning af en PC (..eller rettere en mac..hehe) jeg købte sidste år - Så dette bliver mit første spørgsmål her på netværket.

Sidste år købte jeg computeren og afskrev den i et andet regnskabsprogram, regnskabet for i år kører jeg i e-conomic

I e-conomic forsøger jeg nu således dette:

- oprette aktivets værdi i år 17.429,40:

Via et finansbilag i kassekladen "Daglige" har jeg oprettet en linje, debit 17.429,40 på kontoen "5231 - EDB-Anlæg, anskaffelse primo" - moms og modkonto har jeg ladet stå tomt.

- oprette afskrivningen på 25% af aktivets nuværende værdi - 4.357,35:

Via et finansbilag i kassekladen "Daglige" har jeg oprettet en linje, debit 4.357,35 på kontoen "5237 - EDB-Anlæg, årets afskrivninger" med modkonto "3950 - Afskrivning, edb" - moms har jeg ladet stå tomt.

Når jeg så tjekker min Rapport -> Resultatopgørelse og med hak i "Medtag kladdeposteringer" - ser jeg at afskrivningen fremgår og resultatet blever korrekt bragt ned.

Men noget må være skævt her, for når jeg vil bogføre kladen kommer der en popup med en (efter min mening upræcis fejlmedelelse): 
Kan ikke bogføre

Følgende kombinationer af bilagsnummer og dato balancerer ikke:

Kontrollér også, at alle linjer har de pågældende konti og modkonti tilknyttet.

Bilag 50130 – for 30.12.11: Balancen er DKK 17.429,40. 

Har nogen en idé om hvad jeg gør forkert her? er min afskrivning forkert, mangler jeg en modkonto på saldoposteringen af aktivets værdi? I'm lost :S

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:35

Tja, du mangler en modpost til anskakffelsen, hvor er beløbet kommet fra, eks. bank eller privat!

På afskrivningen har du kun ført den i resultatopgørelsen, hvor modposten er "Årets afskrinivnger" i aktivgruppen, hvor du har bøgført anskaffelsen.

Tonny

Fra Esrum
Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 17:59

Kan jeg lokke dig til at uddybe en løsning på problemet? :)

Min kammerat mener at det kan gå lidt i kuk at sætte min bankkonto som modkonto (igen) da den jo har været afskrevet tidligere, nemlig året før (tilgangen)? men i et andet regnskabsprogram.

og hvordan med afskrivningen - den bliver heller ikke postet korrekt?

Hvis du kender e-conomic ville det hjælpe mig meget, hvis du skrev hvordan det skal stå i kassekladen.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:24

Jimmy Rittenborg:

Kan jeg lokke dig til at uddybe en løsning på problemet? :)

Min kammerat mener at det kan gå lidt i kuk at sætte min bankkonto som modkonto (igen) da den jo har været afskrevet tidligere, nemlig året før (tilgangen)? men i et andet regnskabsprogram.

og hvordan med afskrivningen - den bliver heller ikke postet korrekt?

Hvis du kender e-conomic ville det hjælpe mig meget, hvis du skrev hvordan det skal stå i kassekladen.

Nu skriver du, at der tidligere har været bogført i et andet regnskabsprogram!

Det vil så sige, at ved skiftet til e-conomic, så har I følgelig taget den sidste balance fra det gamle regnskabsprogram og indtastet dette i e-conomic.

Så skulle resultatopgørelse og balance gerne stemme, herunder anskaffelsen af dit aktiv. SÅ mangler du vel kun afskrivningen for det nye regnskabsår, debet resultatopgørelse - kredit aktivgruppen for driftsmidler.

Tonny

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)