Hej Aminoer, Jeg står nu med lidt tvivl omkring bogføringen af en afskrivning af en PC (..eller rettere en mac..hehe) jeg købte sidste år - Så dette bliver mit første spørgsmål her på netværket. Sidste år købte jeg computeren og afskrev den i et andet regnskabsprogram, regnskabet for i år kører jeg i e-conomic. I e-conomic forsøger jeg nu således dette: - oprette aktivets værdi i år 17.429,40: Via et finansbilag i kassekladen "Daglige" har jeg oprettet en linje, debit 17.429,40 på kontoen "5231 - EDB-Anlæg, anskaffelse primo" - moms og modkonto har jeg ladet stå tomt. - oprette afskrivningen på 25% af aktivets nuværende værdi - 4.357,35: Via et finansbilag i kassekladen "Daglige" har jeg oprettet en linje, debit 4.357,35 på kontoen "5237 - EDB-Anlæg, årets afskrivninger" med modkonto "3950 - Afskrivning, edb" - moms har jeg ladet stå tomt. Når jeg så tjekker min Rapport -> Resultatopgørelse og med hak i "Medtag kladdeposteringer" - ser jeg at afskrivningen fremgår og resultatet blever korrekt bragt ned. Men noget må være skævt her, for når jeg vil bogføre kladen kommer der en popup med en (efter min mening upræcis fejlmedelelse): Følgende kombinationer af bilagsnummer og dato balancerer ikke: Har nogen en idé om hvad jeg gør forkert her? er min afskrivning forkert, mangler jeg en modkonto på saldoposteringen af aktivets værdi? I'm lost :S |
Tja, du mangler en modpost til anskakffelsen, hvor er beløbet kommet fra, eks. bank eller privat!
På afskrivningen har du kun ført den i resultatopgørelsen, hvor modposten er "Årets afskrinivnger" i aktivgruppen, hvor du har bøgført anskaffelsen.
Tonny