Det er spørgsmålet om fair use, og det er overhovedet ikke så simpelt som du udgiver det for at være. Ex. Du laver en non-profit video og smækker ophavsrettigheds beskyttet musik på, den holder du heller ikke :)
I bemærkningerne fra 1995 til ophavsretslovens § 21 anføres bl.a. følgende: dvs. Kun en grå-zone pga. det er i en UNDERVISNINGS time og i et KLASSEVÆRELSE Men men men, når du laver en cover sang er det et Eksemplarfremstilling, og her gælder andre regler. Laver du covers må det kun laves til privat brug, dvs. må kun vises i hunstanden. (hvis ikke du har rettigheder til andet) Så jo, det er ulovligt at vise det i skolen. |
Altså nu er det jo ikke en debat om hvorvidt det lovligt eller ikke er, jeg skal nok sørger for alt blir ført til punkt og prikke. Så der ikke lige pludselig kommer en advokat og sir hey, du skal betale 100.000 i erstatning. Eller ligne. Så vi kan godt droppe den herfra. Ingen tvivl det jeg har gang i skal være lovligt så der ingen problemer kommer, men er glad for du gjorde mig bekendt med det, så jeg kan forhøre mig.