Kan nogen mon anbefale mig, hvilken slags online database er bedst mht. drift og sikkerhed? Jeg vil lave en online database, som er søgbar på forskellige niveauer af forskellige brugergrupper. Alle med individuel adgangs-brugernavn og personlig kode. Desuden skal andre brugere kunne oprette sig som bruger for at kunne indtaste deres profiler online. Alle ligeledes med individuel adgangs-brugernavn og personlig kode. Databasen skal køre på et website designet med Microsoft Frontpage. Umiddelbart forestiller jeg mig, at en database lavet i Access kan gøre det. Er det korrekt og kræver det at ISP’en tilbyder særlige ydelser som SQL eller lignende – ud over Microsoft Frontpage Server Extensions? På forhånd tak for jeres råd! Bedste hilsner, Karin |
Hvilken slags online database er bedst mht. drift og sikkerhed
Microsoft SQL server er ret dyr, men har også alle de faciliteter man kan ønske sig af et DBMS. SQL server fungerer desuden perfekt sammen med .NET Access er meget nemt at arbejde med på en PC, men når du skal køre det på en webserver så kan det blive kringlet med tiden når basen bliver stor og du vil foretage ændringer. MySQL er en god mellemløsning og helt perfekt hvis du vil arbejde i PHP. Normalt følger MySQL med når du køber dig ind på billige webhoteller. MVH Jon |
Access er beregnet som kontorsoftware og ikke til servere. Det kan godt lade sig gøre at benytte Access, men din løsning vil være meget lidt skalérbar. Men fra en start af: Frontpage producerer HTML (skidt HTML endda) hvilket ikke i sig selv kan kommunikere med en database. HTML er et markup language som fortolkes af klienten (browseren), altså et sprog til at definere layout om man vil. For at kunne lave et sådant system, skal du bruge et scripting- el. programmeringssprog som fortolkes af serveren, der kan kommunikere med databasen, håndtere logikken og dynamisk producere den HTML du får brug for. Der er rigtigt mange muligheder, men kombinationen med PHP til scripting og MySQL som database er meget populær og tilgængelig ved langt de fleste hostingudbydere. Da Microsofts licenser er så dyre, bliver det typisk også noget dyrere at benytte f.eks. .NET og SQL Server. Det kunne lyde som om du får brug for at kontakte et webbureau eller en freelance programmør til at løse din opgave. |
Er bare lidt træt af at der altid bliver sagt PHP i forbindelse med MySQL, som om det er det eneste der duer. Og ja, Access er et usandsynligt dårligt valg. Det er en hån mod ordet ''database'' at bruge det om Access som er intet mindre end et gement kartoteksprogram til kontorbrug. |
--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid
Man kan også benytte Python / MySQL eller Perl / PostgreSQL eller JSP / Oracle eller noget helt tredje, fjerde, femte... Grunden til at jeg nævnte PHP i forbindelse med MySQL, er at:
De fleste hardcore nørder (er i sammenligning med dem, ikke selv kvalificeret til den betegnelse) jeg kender, synes PHP er et "babysprog" og sværger gerne til et af alternativerne nævnt ovenfor. Det har de sikkert også ret i. Anyways, jeg kan selvfølgelig tage fejl, men det lyder egentligt ikke som om Karin har brug for at høre mere om databaser, men nærmere hvor hun kan finde en god programmør. En "Freelance Microsoft .NET konsulent - med over 9 års erfaring indenfor webapplikationer" er vel en god start... ![]() |
Slut herfra. |
--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid
Hej igen, tusinde tak alle sammen for jeres gode råd, som jeg nu vil gå videre med. However, kan jeg ikke lade være med at more mig lidt over, at I sådan tænder af på Microsoft produkter. Men efter at have arbejdet med frontpage siden 1995 samt office-pakken, er jeg helt vant til nørders trang til at nedgøre Microsoft produkter. Og indtil mit projekt har vist sig at holde vand, afholder jeg mig fra at skyde gråspurve med kanoner og laver det selv. Det kan jeg nemlig godt ;-) Fortsat god pinse! |
|
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Hej Karin Jeg tror ikke at der er tale om at nedgøre Microsoft produkter. Det er blot fordi at vi nørder ikke er så erfarne med Frontpage som du er. Du kender sikkert en masse hemmelige tricks som vi ikke har kendskab til. Jeg benytter selv div. Microsoft produkter når jeg koder og jeg vil anbefale dig at kigge på .NET. Der kan du faktisk lave et website som det du ønsker uden at lave en enkelt linie kode. Der følger endda en database med (SQL Server 2005 Express) når du bruger Microsoft Visual Studio 2005. Men som jeg kender Frontpage, så laver det dårlig HTML kode, men som sagt så kender du garanteret programmet bedre end mig ;) Jeg skulle en gang lave én side og brugte 2 timer i Frontpage.... så droppede jeg det og brugte notepad istedet og lavede den på 5 min ;) |
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
|