Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmark som verdens førende iværksætter nation 2030?

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var i dag til et møde hos Væksthus Hovedstaden, for at finde ud af, hvordan man bedst muligt skaffer kapital. Det var en ældre og meget underholdende herre, som tog imod mig. Han havde arbejdet med investeringer i små virksomheder i 40 år og havde en lang række anekdoter og sagde følgende skræmmende ting:

"Der er ingen penge til dig som opstartsvirksomhed. Du skal op i driftsfasen før der begynder at være investeringer til rådighed. I min tid hos PFA, hvor jeg var investeringschef for mindre virksomheder, var det ikke muligt for os at få mere end 3% forrentning om året. I aktier og obligationer kunne vi få 10% om året. Altså blev afdelingen for små virksomheder lukket og de store pensionskasser fokuserer kun på store virksomheder nu. Der findes kun ganske få steder, hvor du kan søge kapital nu. Det er CAT Innovation, Midtysk Innovation og Accelerace. Glem Business Angels - de har ikke nogen penge og det er gamle direktører, som bare ønsker en bid af din virksomhed.  Hvis du derimod kommer fra universitetsverdenen og indtager en høj stilling fra Rigshospitalet og postulerer, at du har kuren til kræft. Så skal du nok få penge. Der bliver lavet cirka 8 af den type investeringer om året. Men glem det, hvis du er i seed-fasen og du er en virksomhed, som endnu ikke har positivt cash-flow. Din chance er de tre f'er: fools, friend and family - det er dem som gider investere i sådan nogen som dig". 

Tak for kaffe. Så fik jeg da ren besked. Kapital er altså noget man som nystartet tigger hos sine venner/familie. Ergo er det meget svært at lave andre typer af virksomheder end servicevirksomheder, hvor indgangsbarrieren er meget lav. 

Jeg siger ikke, at et bedre kapitalmarked vil være den eneste løsning, men vi ved at innovation og den viden vi som land skal leve af kommer nedefra. Vi ved samtidig også, at store virksomheder dræber konkurrence og innovationen, men det er dem som løber med vores lands store investeringer (kapitalpensionerne). 

Fra Kjellerup
Tilmeldt 17. Nov 11
Indlæg ialt: 116
Fra  PartnerTekst.dk ApS Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

En kraftig sænkning af skatterne og en mindre stat er det der skal til! Wink

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)