Jeg har gennem de sidste par år gået meget på loppemarked, både som køber og som sælger. Nu overvejer jeg at udvide mine loppemarkeds-indkøb så det bliver i langt større mængder, og åbne dørene til min garage hvor jeg vil lave en butik.
Er lige flyttet til Fyn, og kan se at den type loppemarkeder jeg kender fra Kbh, slet ikke eksisterer her. Derfor vil jeg også forsøge at lave en aftale med kommunen om at leje en parkeringsplads hver søndag til brug af loppemarked (altså udleje stadepladser).
Spørgsmålene er:
Kan jeg modtage dagpenge eller anden ydelse i min opstart???
Må jeg drive forretning fra egen garage, kan det evt trækkes fra??
Hvordan gør jeg mine indkøb på loppemarkeder og videresalget "lovlige", - der følger jo aldrig kvitteringer med på et loppemarked.
Ja, du kan godt modtage dagpenge i din opstartsfase, men hver enkelt time du sidder og tænker/brainstormer/planlægger skal du modregne i dine dagpenge, og din a-kasse kan finde på selv at lave et skøn også, hvis de mener du bruger mere tid på det end du oplyser, specielt i opstartsfasen, da de godt ved at det ikke er noget man bruger 5 timer om ugen på kun.
Du kan få fradrag i ejendomsskatten for din garage, såfrem den KUN bruges til erhvervet, dvs. at du ikke engang må have et billede af din bil eller andet personligt i garagen. (og da det er så lille en del man kan trække fra, kan det oftest ikke betale sig maset med papirarbejdet for at få det fradrag)
Tusind tak. Ved du om der er forskel på det du nævner omkring min garage i forhold til hvis huset er lejet og ikke ejet?? Lejer det nemlig kun? Skal jeg søge om tilladelse til det på vejen, det er en ganske alm villavej?
Spørg kommunen om du må drive erhverv fra din garage. Husk at det som oftest kan betale sig at have kende reglerne, og at have tingene på skrift.
Når du driver handel med brugte varer, kræver det, at du har en brugtsalgsbevilling fra politiet.
Ligeledes kræver afholdelse af loppemarked med udlejning af stadepladser tilladelse fra politiet.
Du skal naturligvis bede om en kvittering, når du køber varer på loppemarkeder (du kan selv medbringe en regningsblok i tasken).
Salg af varer købt med videresalg for øje regnes for en indtægt, der skal betales skat af. Tag en snak med f.eks. dit lokale erhvervscenter, SKAT, og hvem du ellers kan komme i tanke om. Spørg e.v.t din A-kasse om du som ledig vil kunne deltage i et iværksætterkursus eller regnskabskursus. Kontakt gerne en bogholder eller revisor, så du kommer ordentlig fra start.
Tusind tak. Ved du om der er forskel på det du nævner omkring min garage i forhold til hvis huset er lejet og ikke ejet?? Lejer det nemlig kun? Skal jeg søge om tilladelse til det på vejen, det er en ganske alm villavej?
Du skal naturligvis også sørge for, at din udlejer er indforstået med dine planer i garagen.
Det med fradrag i ejendomsskatten gælder desværre kun for ejere, og tvivler på at de par kroner ejeren kan spare om året, resulterer i en lejenedsættelse til dig, grundet det papirarbejde der er i det for ejeren.
Hej Siffer du lyder som en god iværksætter tror du at man kunne lave et loppemarked over nettet en ide jeg har gået rundt med længe nemlig hvis du vil så svar mig på min mail larsniel@hotmail.com