Hej. Jeg har det seneste år været igang med, at planlægge opstart af rejsebureau med speciale i Sydøstasien. Indtil videre har jeg sammen med mine forretnings partnere, være i kontakt med 5 udlandske rejsebureauer, som er interesseret i samarbejde. Vi skal altså formidle udenlandske rejser til danske forbrugere. Mit spørgsmål går på, om man skal være medlem af rejsegarantifonden for, at formidle rejser? Endvidere vil jeg høre om der er nogen der har erfaringer med opstart af rejsebureau, herunder opstartbarriere, indtræningsbarriere, markedsføring og kapitalstyring over grænserne. Venlig Hilsen Mathias |
Hej Matthias,
Ja, du skal være medlem af Rejsegarantifonden - i modsat fald kan de melde dig til politiet.
Der er en enorm konkurrence på rejser, herunder til Sydøstasien, så der er næsten kun lidt penge i bulk. Måske kan du kun tjene 10% per rejse, og det er før administration, lønninger og lignende. Og der er masser af bureauer med stor ekspertise i Sydøstasien.
Og som nyt bureau skal du virkeligt ud over stepperne med markedsføring, altså investering. Dertil kommer, at folk klager over alt muligt, så de skal have refusion, og så er der de almindelige fejl som fejlbookinger, som begge æder fortjenesten af de næste mange rejser. Disse penge vil de udenlandske bureauer nok ikke kompensere til dig i samme grad.
Jeg har arbejdet i knap ti år i Thailand for et rejsebureau i Danmark.
Du er velkommen til at skrive til travel@piroconsulting.com
Hilsen, Robert