G´morgen! Denne tråds indhold, beviser med al tydelighed at fagforeningerne slet slet ikke har udspillet deres rolle. Debatten afspejler en så forudindfattet holdning til begrebet ”arbejdsgiver/arbejdstager” at vi er endnu længere tilbage end man kan forestille sig set på vores danske samfundsudvikling iøvrigt. Ellers fornuftige, dygtige iværksættere og virksomhedsledere (dette må jeg gå ud fra) gør sig til talsmænd for middelalderlige holdninger. Vi vil da gerne spise på en restaurant, selv om medarbejderne ikke kan få de arbejds- og lønforhold, som de lovligt havde forhandlet sig til. Hvad er det for en holdning, kunne man spørge? Det er lige den holdning, der med rette ”holder liv i ” de samme fagforeninger, som man hader så meget! Fysiske blokader er bøllestreger siges der. Nuvel, er det også bøllestreger når en byggeplads bliver blokeret, fordi der beskæftiges østeuropæisk uorganiseret og underbetalt arbejdskraft? Hvorfor kommer I ikke med et bud på hvad I gerne ville gøre i disse tilfælde? Hvorfor siger I ikke; ”vi vil da gerne støtte, levere materialer til det byggefirma, som lader byggearbejderne jobbe til 40 kr i timen og bo i en cointainer til en månedlig husleje på 5000 kr?” Hvis det er så legitimt at underbetale, så skulle feks det hotel I overnattede på jo åbent fortælle at Jeres værelser var pæne og rene fordi stuepiger fra østen kunne gøre jobbet til 30 kr i timen. Når der tilbydes håndværkshjælp her på Amino til 100 kr i timen bliver der ellers råbt op og udbyderen får en tur i vridemaskinen. Når det så kraftigt understreges at ”3F er pampere” så må det vel være ledelsen der henvises til. Thjae, der er også ledere i fagbevægelsen, og de får som ledere alle steder en fed hyre. Hvorfor gør de det? – brug lige samme bedømmelsesmetode som I gør når DONGS direktør eller bankdirektørerne skal vurderes. De får hyren fordi de opnår resultater, og tro mig fagbevægelsens ledere sidder lige så løst i sædet som andre direktører. Her er det blot arbejderne/medlemmerne ,og ikke aktionærerne, der bedømmer resultater og de er mindst ligeså kritiske. Det er ikke fagbevægelsen der er ude af trit med virkeligheden, ej heller arbejdsgiverforeningerne, men det enkelte individ, den enkelte person, den enkelte deltager i debatten. Ville det ikke være bedre at erkende at arbejdsgivers og arbejdstagers rolle er vidt forskellige, den ene part ønsker selvklart så små lønomkostninger som muligt, den anden det modsatte. Hvi vi ikke vil have kaos må begge parter repræsenteres af hver sin organisation, ligeså selvklart, og så må vi altså respektere BEGGE parter. Den danske model er ikke død, og tro mig det ønsker arbejdsgiverorganisationerne heller ikke. Man forhandler overenskomster for en periode, og i denne periode er der ro, eller burde være det. Når så en restaurant Aps vælger at skifte forpagter, så må denne altså respektere gældende overenskomst og bliver den ikke det indbringes tvisten for arbejdsretten. Indtil denne afgørelse vælger 3F så at markere misforholdende ved at demonstrere på gaden udenfor. Blokade nuvel, men alle er forhåbentlig klar over at feks råvareleverencer kan komme frem ved ordensmagtens hjælp. Først når dette er umuligt og ordensmagtens anvisninger ikke følges, kan vi tage om ulovligheder/bøllestreger. Tro mig, 3F er en velfunderet og demokratisk organisation, som med garanti har forsøgt forhandlingens vej også sammen med arbejdsgiverorganisationen med hvem de har overenskomst på området, inden man griber til våbnet, blokade. En blokade er ikke noget, der bare sådan etableres som lyn fra klar himmel. Til alle jer kritikere, yes – der er begået mange utilladelige handlinger i fagbevægelsens navn, og det bliver der stadig, ingen tvivl om det, men det er ikke fagbevægelsen der lader børn udføre arbejde, lader lønmodtagere arbejde under kummerlige forhold, lader hånt om miljø og driver rovdrift på regnskov. Den dag der i Danmark ikke dukker sager op om feks. unge mennesker, der ikke lige får feripenge, beløb på lønsedler som ikke lige svarer til virkeligheden eller firmaer der ikke lige forsøger at købe arbejdskraften så billigt som muligt uanset aftaler, den dag kan vi lukke fagbevægelsen! Mit råd til iværksættere/kommende virksomhedsejere er; læg de forudindfattede meninger på hylden og respekter ”modparten” for den ”modpart” er altså din vigtigste medspiller i dagligdagen. Respekter den forskellighed, der ligger i, at den ene part køber en indsats og den anden sælger samme, og lader i jeres ansatte jobbe efter gældende overenskomst, så skaber det ro og mulighed for tilfredshed. I den aktuelle situation mener jeg at forpagteren, i den grad har skudt sig selv i foden og på mig virker det ikke særlig fornuftigt med en holdning der siger, her kommer jeg og jeg alene bestemmer. ha´ en god dag Sören |
Alt det med fagforening og A-kasse og dagpenge skulle laves helt om.
Jeg håber at der er nogle aminoér der skal til Vejle og spise os ham, det vil jeg næste gang jeg skal den vej forbi.