På motion-online.dk har de en kalorieberegner, hvor man kan beregne sit daglige kaloriebehov. Denne kan indstilles til forskellige aktivitetsniveauer. De 2500 kcal jeg omtaler, er hvile-stofskiftet, som varierer efter højde, alder og køn.
Uanset ens aktivitetsniveau regnes der dog kun med kropsvægt, når man beregner f. eks. forbrænding af en vis given mængde chokolade. Det er også derfor jeg skriver vægten af de personer, der skal beregnes for. Men du har helt ret: du kan sagtens have et kaloriebehov på 3.000 kcal (jeg regner ikke med, at du mener 30.000, vel?).
Jeg kan vel også godt afsløre, at tommelfingerreglen er, at man forbrænder 1 kcal pr. kg kropsvægt pr. kilometer man går eller løber. Vejer du således 90 kg og går 10 km i løbet af dagen, bliver det alligevel til 900 kcal. Så er der plads til lidt ekstra mundgodt uden at det sætter sig.
Download WBlog - en gratis ASP.Net Blog engine. Version 2 nu frigivet.
Jeg synes måske, jeg skylder at tilføje, at havde jeg selv taget en tilsvarende test inden jeg satte mig ind i emnet, tvivler jeg på, jeg havde fået flere end højst 3 rigtige.
De spørgsmål, jeg har medtaget, er alle nogle, som enten har overrasket mig eller været genstand for livlig debat rundt om middagsbordene, hvilket gør dem mere interessante end: "Skal man man spise fisk" f. eks. ville være.
Der er stor forskel på leverpostej, så om man lige spiser Stryhns er vel afgørende.
Jeg fejlede også på proteinindholdet i chipsne og cykeldistancen.
Hvis man som jeg ikke ved noget om rødvin og heller ikke drikker det, så er man på den, så de to spørgsmål kunne jeg heller ikke gætte, selvom jeg dog forsøgte.
Det er egentlig meget enkelt.
Livet handler om udvikling. Det består af valg og konsekvenser.
Jeg drikker heller ikke, men du har sikkert hørt mange, der er overvægtige sige noget i retning af: "Jeg forstår det ikke, jeg spiser næsten ingenting og tager på alligevel".
Det er sådan, at der i 1 gram protein er ca. 4 kcal. Det samme for kulhydrat. I 1 gram fedt er der ca. 9 kcal. Og i 1 gram alkohol er der ca. 7 kcal.
Det mange ikke tænker over, er, at det at drikke er lidt ligesom at sutte på mayonnaise-tuben - altså rent energimæssigt. Det ville nok ikke helt blive det samme at invitere vennerne til mayonnaise-bowle