Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalafkastordningen - Lidt hjælp til forståelsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej regnskabsfolk. :)

Nu har jeg kigget en del gange på dette forum efterhånden, og har set at der findes mange flinke mennesker til at svare på spørgsmål for dumme folk; derfor prøver jeg så nu.

Jeg sidder for første år med regnskabet for min mors hobbyvirksomhed, efter at en revisor i snart ti år har stået for opstilling af bilag til selvangivelse i form af et simpelt regnskab m.m.

Det meste har jeg fundet ud af, men jeg er i tvivl om noget i forhold til kapitalafkastordningen, som er det, der har været brugt i årene indtil videre (for at opnå skattefordel i forhold til AM-bidrag, så vidt jeg har læst mig til).

Nogle af de tidligere år, er der medregnet skyldig moms på balancen, som er det tal (fratrukket bankbeholdningen), der danner grundlag for kapitalafkastgrundlaget. Andre år er denne skyldige moms dog ikke på balancen. 

Derfor er jeg nu i tvivl om hvorvidt den skal være det? Jeg har læst at passiver ikke skal modregnes, og jeg tænker derfor at det er argument for ikke at tage skyldig moms med, men på den anden side ved jeg det ikke, da den også mange år har været på?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej.

Du skal have fat i indskudskontoen primo..hvor du så ganger med kapitalsatsen og flytter kapitalafkastet

fra kapitalindkomst til personlig indkomst.

Derved opnås en højere skattemæssig værdi af kapitalafkastet.

 

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Peter - Revisor:

Hej.

Du skal have fat i indskudskontoen primo..hvor du så ganger med kapitalsatsen og flytter kapitalafkastet

fra kapitalindkomst til personlig indkomst.

Derved opnås en højere skattemæssig værdi af kapitalafkastet.

 

MvH

Peter

 

Vrøvl, indskudskontoen har intet med Kapitalafkastordningen at gøre.

Du skal opgøre et kapitalafkastgrundlag opgjot efter særlige regler, se link

http://skat.dk/skat.aspx?oId=1648474&vId=0&search=kapitalafkastordningen*

Tonny

Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 02:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Jeg må dog også stille mig lidt uforstående over for Peters kommentar.

Du har til gengæld ret Tonny, men svarer ikke på mit spørgsmål, der ellers er ret konkret, synes jeg.

Den pågældende side har jeg været inde på, og det er meget begrænset med konkrete oplysninger.

Mit konkrete spørgsmål går således på, om jeg skal tage skyldig moms med i min opgørelse af kapitalafkastgrundlaget (altså trække det fra aktiverne, der indgår i beregningen), når der står i vejledningen at man ikke skal modregne passiver i grundlaget?

Mvh.

Martin.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

MartinDahl909:
Mit konkrete spørgsmål går således på, om jeg skal tage skyldig moms med i min opgørelse af kapitalafkastgrundlaget (altså trække det fra aktiverne, der indgår i beregningen), når der står i vejledningen at man ikke skal modregne passiver i grundlaget?

Hej Martin

Du besvarer jo selv spørgsmålet....

Skyldig moms indgår ikke i kapitalafkastgrundlaget.

Tonny

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rettelsen Tonny.

Problemet er, at jeg ikke har adgang til alle mine materialer, der hvor jeg befinder mig nu.

Men er da super...at du er vågen!

 

MvH

Peter

Tilmeldt 31. Mar 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah jamen tak for det, det var bare det jeg ville høre. :)

Mærkeligt at vores revisor har gjort det i mange af de foregående år.

Lige et andet sidespørgsmål også til kapitalafkastordningen. Er det rigtigt forstået at man heller ikke skal tage bankindestående med i grundlaget (fordi man ikke har adskilt privatøkonomien og virksomhedens økonomi)?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

MartinDahl909:

Ah jamen tak for det, det var bare det jeg ville høre. :)

Mærkeligt at vores revisor har gjort det i mange af de foregående år.

Lige et andet sidespørgsmål også til kapitalafkastordningen. Er det rigtigt forstået at man heller ikke skal tage bankindestående med i grundlaget (fordi man ikke har adskilt privatøkonomien og virksomhedens økonomi)?

Jvf. det tidligere linl, så kan du ikke medtage finansielle aktiver, herunder kontante eller likvide beholdeninger.

Tonny

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)