En proces der virker og som også sikrer din kunde en frist (det kunne jo være en fejl at der ikke var betalt) er: A) 5 dage efter overskredet betalingsfrist, sender du en pæn reminder om betaling. Du beder pænt om betaling inden for 7 dage. B) Efter de 7 dage med manglende betaling sender du nu et brev med inkassovarsel, hvor du oplyser, at kunden skal betale inden for 10 dage ellers overdrages sagen til retlig inkasso med efterfølgende yderligere omkostninger for kunden. I brevet kan du pålægge et rykkergebyr på f.eks. 100 kr. C) Betales fortsat ikke efter de 10 dage, sender du nu sagen videre til et af de omtalte inkassofirmaer. Ved at gøre det på den måde behandles kunden pænt og får en chance uden at inkasso fra starten medtages. Det kunne jo være en fortsat god fremtidig kunde og når først inkasso er inde i en sag, bliver fronterne trukket skarpt op. RKI trussel fra dig tror jeg ikke virker - som mindre freelance virksomhed har du formodentlig ikke RKI abonnement. Truslen skal først komme når inkasso træder ind.
|